Een blogger zet nooit hele cd's op internet

Na alle controverses rond het downloaden van muziek van internet, lijkt zich nu een vorm te ontwikkelen die voor zowel de liefhebbers als de platenindustrie acceptabel is: de zogeheten muziek-blogs.

Deze weblogs worden opgericht door muziekfanaten die op websites gespecialiseerde informatie aanbieden over bepaalde muzieksoorten. De blogs geven geïnteresseerden vooral ook de mogelijkheid om gratis mp3's te downloaden.

Het verschil met `peer to peer file sharing' (internetgebruikers die ongelimiteerd muziek uitwisselen) is de meerwaarde van een uitgebreide toelichting, en de afgewogen selectie. Bloggers zetten geen complete cd's op hun site, maar alleen de beste liedjes. Daarover schrijven ze een enthousiasmerend commentaar, dat de geschiedenis van het liedje en de artiest vertelt.

Naar verluidt was de 24-jarige Matthew Perpetua uit de staat New York de eerste blogger. Sinds anderhalf jaar biedt hij op newflux.blogspot.com mp3's van onbekende groepen aan.

Journalist Oliver Wang uit San Francisco heeft een uitgebreide soul-site, waarop hij een selectie van de beste nummers afkomstig van zijn 7.000 soul-lp's heeft gezet. Volgens deze Wang, die op zijn site (o-dub.com/soulsides) een handleiding geeft voor het opzetten van een audio-blog, draait het hier om `bijzondere opnamen'. Dus niet ,,zomaar een liedje van Nirvana, maar wel een obscure live-versie uit 1989''.

Sommige blog-sites zijn gewijd aan één stroming, zoals gabba .pod met Europese elektronica, en cocaineblunts.blogspot.com waar zeldzame hiphop-tracks te vinden zijn. Andere zoeken bieden liedjes uit alle genres, zoals aurgasm.blogspot.com dat een ,,eclectisch menu van auraal genot'' belooft.

Platenmaatschappijen lijken zich vooralsnog niet druk te maken om deze sites. Hoewel de muziek ook hier gratis wordt weggegeven, en er geen royalties worden betaald, beschouwt de industrie deze vorm van muzikaal verkeer als gunstige promotie. Veel sites geven links naar Amazon of andere internet-winkels.

Bovendien fungeert een site als Fluxblog van Matthew Perpetua als aandachtstrekker voor onbekend talent. Zozeer zelfs dat kleine platenlabels hem promo-cd's toesturen in de hoop dat hij de liedjes op zijn site plaatst, en de betreffende groep of artiest kan profiteren van de gratis publiciteit.