Saatchi: Tate weigerde mijn kunstcollectie

De Tate Gallery heeft vorig jaar een schenking van Charles Saatchi geweigerd. De Britse collectionneur wilde zijn verzameling, met een geschatte waarde van 200 miljoen pond, onderbrengen in Tate Modern.

Dat zegt Saatchi in een interview met The Art Newspaper dat gisteren al verscheen in The Sunday Telegraph. Engelands belangrijkste kunstverzamelaar overwoog de schenking omdat hij problemen ondervond met de Japanse verhuurders van het voormalige gemeentehuis van Londen, waarin Saatchi sinds mei 2003 zijn eigen museum heeft. Hij bood zijn collectie, met topstukken van Britse kunstenaars als Damien Hirst, Tracey Emin en Ron Mueck, daarom aan bij de Tate Gallery, op voorwaarde dat de werken ondergebracht zouden worden in een nog te renoveren fabrieksgebouw op het terrein van Tate Modern. Volgens Saatchi sloeg Tate-directeur Sir Nicolas Serota het aanbod in oktober zonder overleg met zijn bestuursleden af.

In het decembernummer van The Art Newspaper, dat deze week verschijnt, ontkent Serota dat Saatchi hem zijn volledige verzameling – 2500 kunstwerken groot – wilde schenken. Het zou volgens hem slechts gaan om een bruikleen. ,,Ik heb één gesprek gehad met Saatchi'', aldus Serota, ,,en ik heb hem duidelijk gemaakt dat het miljoenen zou kosten om de ruimte te renoveren, en dat we er bovendien al een andere bestemming voor hadden.''

Saatchi's beschuldiging komt voor Serota op een nogal ongelegen moment: vorige maand nog smeekte de directeur kunstenaars als Lucien Freud, David Hockney en Damien Hirst om kunst af te staan, omdat het museum zich die niet meer kon veroorloven.

Saatchi zegt in het interview ook dat de Tate veel te laks is geweest met het aankopen van jonge Britse kunst. ,,In de jaren negentig kon je zelfs met het onbenulligste budget veel goede werken kopen'', aldus Saatchi. Verder noemt hij de tentoonstellingen ,,teleurstellend'' en zegt hij dat de conservatoren van de Tate ,,ambitie missen'' en de aansluiting met de hedendaagse kunstscene aan het verliezen zijn. ,,Ze zouden eropuit moeten gaan, ateliers moeten bezoeken en eindexamenexposities bekijken.''

Serrota en Saatchi waren in de jaren tachtig collega's bij de Whitechapel Art Gallery, maar gedragen zich tegenwoordig als rivalen. Hoewel Saatchi wel 100.000 pond aan Tate Modern doneerde, heeft hij nooit kunst willen geven. Commentatoren denken daarom dat Serota's afwijzing van persoonlijke aard is: ,,Hij wil dat het museum de Serota Tate is, en niet de Saatchi Tate.''