Prijs voor goede voeding

Morgen wordt bekendgemaakt welk uit de voedingsmiddelenindustrie afkomstig product dit jaar de Jaarprijs Goede Voeding wint en welke firma een jaar lang het beeldmerk van deze prijs op de verpakking mag zetten, zodat iedereen kan lezen dat het hier goede voeding betreft. Het is jammer dat de lijst waarop de namen van alle ruim dertig ingestuurde producten staan geheim is en blijft. Kennelijk kunnen de inzenders niet tegen hun verlies. Nu de schijf-van-vijf-politie de kaas heeft verbannen, zou de prijs wel eens gewonnen kunnen worden door zonnezuivelkaas, waar, kort samengevat, wat ongezonde dierlijke vetten zijn uitgehaald en gezondere zonnebloemolie aan is toegevoegd. Of zitten we straks op de bank met een bekroonde zak Light chips van Lays omdat de Smiths Food Group volgens de jury het ongezonde snacksegment een impuls heeft gegeven en een bijdrage geleverd heeft aan het verlagen van het verzadigdvetgehalte? Kinderen dolblij! Ouders misschien iets minder, want deze lichte chips zijn per zak 34 cent duurder dan de gewone chips. De consument betaalt dus de aanloopkosten die deze nobele bijdrage meebracht. Of wordt het Fruit2day van Hero: 200 ml vloeibaar fruit mét stukjes in een flesje dat, aldus de jury, de fruitconsumptie kán stimuleren, vooral bij niet-fruiteters. Die, voeg ik er maar even aan toe, kennelijk te beroerd zijn om een (sinaas)appeltje te schillen. Luiheid kost geld. Voor de prijs van 1 flesje kun je kilo's verse vruchten kopen, maar bij het opeten ervan heb je natuurlijk wel je gebit nodig. Raar is dat het flesje aardbei-sinaasappel veel meer appelsap dan aardbei en meer appel- en druivensap dan sinaasappelsap bevat. Idem dito met de smaak ananas-banaan. In dit flesje winnen sinaasappel (31 procent) en appel (19 procent) het dik van banaan (15 procent).

Het recept voor een sinaasappel-feta-olijfsalade. Haal de schillen van de sinaasappels. Verwijder ook alle witte, bitter smakende schilletjes. Snijd de sinaasappel in plakken en verdeel over vier borden. Verwijder de pitten. Bestrooi de plakken met blokjes feta, hele of in plakjes gesneden olijven. Besprenkel de salade met olijfolie en strooi er een beetje peper over.

Morgen: schorseneren