Opeens is er geld voor spoortunnel door Delft

Heel apart dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat nu geld kan en wil reserveren voor de bouw van een spoortunnel door Delft. NRC Handelsblad meldde op 25 november dat de minister nu voldoende meevallers zegt te hebben om de werkzaamheden van start te laten gaan .

Deze financieële ruimte is onbegrijpelijk, zeker na de ongekend hoge overschrijdingen van de kosten voor de Betuwelijn en de HSL. Bovendien zei de minister eerder dit jaar dat de tunnel niet nodig was.

Zijn die feiten soms veranderd? Als eerder is doorgerekend dat de met de tunnel gepaard gaande spoorverdubbeling niet nodig was, dan nu en in de komende jaren ook niet. Het traject door Delft zal in de komende jaren zelfs nog iets ontlast worden door de ingebruikneming van de HSL, zodat de Thalys dan niet meer door Delft hoeft te rijden.

In deze tijden waarin allerwegen wordt bezuinigd, is het bovendien een onjuist signaal om wel geld te steken in een in feite overbodige spoortunnel.