Simpele verademing

In de aanloop naar sinterklaas speelt redacteur Hendrik Spiering nieuwe bordspelletjes. Vandaag Trans America: voor wie geen zin heeft om na te denken.

Sommige spelletjes zijn prettig omdat ze zo simpel zijn. En toch niet gaan vervelen. Trans America is zo'n spel. Het bord is een kaart van de Verenigde Staten met een raster van kleine driehoeken, waarover je rails kan leggen. Iedere speler krijgt vijf kaarten met een stad erop. Daarna is de taak simpel: leg over het raster per beurt twee spoorrails. Wie het eerst al zijn steden met elkaar verbonden heeft, is de winnaar. Dat is het.

Het geheim van het spel is dat ook de rails die een ander net gelegd heeft als verbinding tellen. Dat maakt het spannend: vind je op tijd aansluiting en kan je dan nog net Los Angeles bereiken? De verplichte bestemmingen op de vijf kaartjes blijven natuurlijk geheim.

Groot strategisch inzicht is niet nodig, maar net genoeg om het interessant te houden. Een spel duurt nooit langer dan een half uurtje. Ook wel eens fijn.

Het spel werd bij ons thuis met onverwacht groot gejuich binnengehaald. Heerlijk, even niet diep nadenken bij een spel. Zo was de stemming. ,,Dit is gewoon ontspanning'', bekende een deel van het bezoek, ,,een verademing.'' Ze bedoelde: een verademing na al die ingewikkelde bordspellen die je eerst een flink halfuur dient te bestuderen voor je ermee begint.

Een ander deel van het bezoek zag wel mogelijkheden voor verbetering van dit verder o zo vriendelijke treinenspel: ,,Ik wil eigenlijk wel een roadblock op de rails van een ander kunnen neerleggen.'' We hebben die agressiefactor nog niet ingevoerd, want de uitkomst van zo'n zelfbedachte regel is ongewis.

Kortom: hier hebben we eindelijk een spel dat in vijf minuten is uit te leggen en toch leuk blijft. In zijn onbekommerde simpelheid deed het spel denken aan Café International, een spel dat we vroeger veel deden als we even geen zin hadden om na te denken.

Dat Trans America snel en simpel is, komt niet als een verrassing. Dat is juist de bedoeling van de serie `Winning Moves', die in Nederland door Identity games op de markt wordt gebracht. Wij vonden Trans America wel de leukste van de drie die we uit deze serie probeerden. Cartagena vroeg van ons inmiddels verwend door het simpele Trans America net iets te veel denkwerk. In dat spel moet je je pionnen met een soort hink-stapsprongen door een geheime gang uit een Caraïbisch gevangenisfort laten ontsnappen. Best een leuk spel hoor, maar bij ons werd het snel slapstick van mannetjes in een buis. Meer een jolige wedstrijd wie het eerst in de boot is, dan als een spannend Torabora op Jamaica, zoals het toch bedoeld lijkt. In 2002 werd Cartagena overigens met de Nederlandse Spellenprijs bekroond.

Het Winning Moves-spel Clans is ook leuk, maar het mist toch die verrukkelijke mix van simpel en leuk die Trans America bij ons zo populair maakt. In Clans speel je een stammenstrijd in de prehistorie na. Een erg leuk en origineel aspect van het spel is dat de kleur waarmee je speelt geheim blijft tot het einde. Ineens blijk je dan al die tijd toch echt de gele dorpen te hebben bevoordeeld. Maar ja, je moet er wel bij nadenken, oordeelde het bezoek. Waarna een intens debat volgde over de vraag of je bij Clans werkelijk een strategie nodig had, of alleen maar moest opletten. We zijn er natuurlijk niet uitgekomen. Gauw even uitblazen met Trans America. Hopla.

Aantal spelers: 2-6, ca. 30 min, vanaf 8 jaar

Eminent geschikt voor: liefhebbers van snelle en simpele spelletjes

Trans America (Identity Games) €20