Prijzenslag houseparty's

Tussen de organisatoren van grootschalige housefeesten als Thunderdome en Mysteryland woedt een hevige strijd om de gunst van de bezoeker. De grootste organisator van housefeesten, marktleider ID&T, heeft woensdag de prijs van een kaartje voor het housefeest Thunderdome gehalveerd. De halvering van de toegangsprijs is volgens ID&T ingegeven door de verminderde belangstelling voor de feesten. Zo liep de voorverkoop van ID&T-feest Innercity slecht, terwijl het feest in de voorgaande jaren tienduizenden mensen trok en snel uitverkocht raakte. Ook de prijs van dit feest is inmiddels gehalveerd.

De grootste concurrent van ID&T, feestorganisator UDC, heeft nog niet gereageerd op de prijsverlaging. Het bedrijf benadrukt dat de kaartverkoop voor feesten van UDC wel goed gaat. De halvering van de prijs is niet structureel: ID&T zegt de prijzen voor toegangsbewijzen vanaf januari met tien procent te verlagen. Directeur Duncan Stutterheim, op de website van ID&T: ,,De hele Nederlandse markt is volgens mij veel te duur aan het worden. Het is te veel en ID&T heeft er zelf ook aan meegedaan. Een kaartje voor Innercity: 55,50 euro. Ik was al bijna vergeten dat dit ruim 120 oude Hollandse guldens zijn. Het is, denk ik, simpel: men wil wel, maar ik vraag te veel geld voor een kaartje.''

Om de kaartjes voor consumenten goedkoper te kunnen maken, wil ID&T af van de samenwerking met de verkooppunten van Ticketbox. ID&T wil niet met de kaartverkoper verder, omdat het bedrijf de reserveringskosten wil verhogen van 3,00 euro naar 3,75 euro. ID&T blijft reserveringskosten in rekening brengen, maar die zijn niet hoger dan drie euro.