Huis in een beeld

Als een kind een huis tekent, ziet dat eruit als een muur met raam en voordeur. Nog een dak erop en je hebt de basis van een gebouw. Maar zo ziet Krijn de Koning (1963) dat niet. Als in een onmogelijke tekening van Escher loopt in het beeld Work, Green and White een wand over in een vloer of andersom. Hij weet met zijn object in een paar vierkante meter de essentie van een huis neer te zetten – raam, deur, wand en vloer. Alles zit erin, toch is er geen sprake van een gebouw, maar van een sculptuur.

Het gaat De Koning vooral om de vorm, die de ruimte benadrukt. Zijn kunst is verwant aan het minimalisme, maar hij is ook schatplichtig aan architect-kunstenaars als Theo van Doesburg of Gerrit Rietveld. De Koning, die zijn architecturale objecten meestal specifiek voor een bepaalde ruimte bouwt, heeft in Galerie Slewe een andere benadering gekozen. Work, Green and White (2004) is demontabel en niet speciaal gericht op de ruimte waarin het staat.

De Konings architectonische vormen zijn er om doorheen te dwalen en je kunt erop zitten. Prototype 1 en Prototype 2, ook uit 2004 en beide rond de vierkante meter groot, zijn prototypes voor zitsculpturen. Toch nodigen ze niet uit tot zitten. Een eventueel zitvlak valt klein uit, een leuning kun je niet echt ontdekken. Alle vlakken zijn in een andere kleur geverfd, waardoor het geheel wel vrolijk, maar nog steeds onmogelijk oogt. Ze doen denken aan Rietvelds Spartaanse meubels.

Prototype 1 intrigeert het meest. Het object heeft een overstek die wil leunen op een ondergelegen laag, maar er net boven zweeft. De Koning doet een ingreep in de loop van zijn eigen meubel met een bruine rechthoekige vorm, die de boel ondersteunt. Het geeft het object zowaar iets grappigs.

Met zijn architecturale en formalistische sculptuur staat De Koning momenteel niet alleen. Ook de Belgische kunstenaar Jan de Cock bijvoorbeeld timmert aan de weg met modernistisch ogende bouwsels. Toch zou je de twee niet snel door elkaar halen: De Cock gebruikt groen board en bouwt doolhoven, doorkijkjes en ingenieuze ruimtes, terwijl De Koning in Slewe vooral heldere en overzichtelijke installaties heeft neergezet. De Konings oeuvre heeft, met zijn uitbundige kleurvlakken en heldere vormen, zo een zeer duidelijke signatuur. De expositie in Slewe is dan ook vooral een voortzetting van de weg die De Koning nu al ruim tien jaar volgt. Het heeft iets geruststellends, zijn constructies zijn altijd herkenbaar, maar toch net weer anders dan hun voorgangers. Zo blijven ze de moeite van het doorgronden waard.

Galerie Slewe, Kerkstraat 105A, Amsterdam. T/m 18 dec, di-za 13-18u. Inl. 020 6257214, www.slewe.nl