`Sneu voor het publieke drama'

Het glazen huis, de soap van Nederland 2, wordt voortijdig stopgezet. De kijkcijfers bleven ver onder het gestelde doel. ,,De belangrijkste beslissingen zijn op dignitarissenniveau genomen.''

,,Het zijn onze directeuren die hebben besloten ermee te stoppen'', zegt Justine Paauw, hoofd drama van de AVRO. ,,Wij hebben ons er met hand en tand tegen verzet. We waren juist bezig de verhaallijnen, die in het begin te ingewikkeld waren, heftig bij te sturen. Ik geloofde er nog steeds in, maar als het publiek niet wil kijken, houdt alles op.''

De verwachtingen voor Het glazen huis waren hooggespannen: het moest ,,een soap met een gouden randje'' worden, die allengs zo'n 750.000 kijkers zou trekken. Joop Daalmeijer, netmanager van Nederland 2, had de directies van AVRO, BNN en TROS op één lijn gebracht in de hoop zijn zender van een nieuwe publiekstrekker te voorzien. Omdat een dagelijkse dramaserie te duur zou zijn, drong hij aan op een ,,weekendsoap'': drie afleveringen per week.

De opdracht ging, na een competitie tussen diverse tv-productiebedrijven, naar Endemol, waar ook de dagelijkse soaps Goede tijden slechte tijden en Onderweg naar morgen worden gemaakt. Endemol legde volgens de omroepen het aantrekkelijkste idee op tafel: een serie over een mediabedrijf met een Berlusconi-achtige figuur als pater familias. Voor het eerste seizoen werden, à 7 miljoen euro, 115 afleveringen van een half uur besteld.

Sinds de serie in september begon, bleven de kijkcijfers echter ver achter bij het streefgetal. Al na een maand kregen de makers opdracht meer aandacht te besteden aan de familieverwikkelingen en veel minder aan de zakelijke besognes, die voor een breed publiek niet interessant werden geacht. ,,Het moest niet meer gaan over de rol die de mediatrainer zou spelen in de politieke carrière van de zoon, maar over de vraag of ze het met elkaar zouden gaan doen'', aldus een betrokkene.

Maar niets hielp. De 43ste aflevering trok maandagavond niet meer dan 184.000 kijkers. Endemol is nu verzocht de verhaallijnen zodanig af te werken, dat de serie in de loop van januari kan worden afgerond. Al vanaf de jaarwisseling wordt Het glazen huis uit het weekendschema verwijderd; de laatste afleveringen verschuiven naar een laat uur op woensdag, donderdag en vrijdag.

,,Dit is wel sneu voor het drama bij de publieke omroep'', reageert Joost de Wolf, dramachef van de VPRO en voorzitter van de werkgroep drama van de omroepen. ,,Nu is er weer eens flink geïnvesteerd in fictie, en dan pakt dat zo verkeerd uit. Terwijl we juist een grote behoefte hebben aan meer fictie. Ik denk dat men zich te weinig heeft afgevraagd waarom een weekendsoap in de landen om ons heen nooit is gelukt. En toen het ging om de vraag welke producent deze klus zou worden gegund, zijn de belangrijkste beslissingen op dignitarissenniveau genomen – en niet door de mensen die inhoudelijk het meest van drama weten. Zo werd het een prestigekwestie, waarbij Joop Daalmeijer zijn gezicht moest redden.''

Daalmeijer verwijst voor nader commentaar naar TROS-woordvoerder Marc van Hal. Volgens hem overleggen de omroepen met producent Endemol over nieuwe projecten die nog voor ,,het geld dat overblijft'' kunnen worden gemaakt. ,,En daarbij staat drama voorop. We vinden het belangrijk ons percentage drama toch te halen.''