Air France-KLM profijtelijk

De integratie van Air France en KLM verloopt tot nu toe veel beter dan verwacht. De positieve effecten van het samengaan van de maatschappijen – naar omzet nu de grootste luchtvaartonderneming ter wereld – zijn naar boven bijgesteld tot 580 miljoen euro over een periode van vier jaar. Dat heeft topman Jean-Cyril Spinetta vandaag bekendgemaakt bij de presentatie van de eerste halfjaarcijfers van Air France-KLM.

Ook het resultaat van het bedrijf is hoger dan geraamd. De nettowinst in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar steeg met 56 procent, van 189 miljoen naar 296 miljoen euro, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit is pro forma, want de groep bestond toen nog niet. De omzet groeide van 8,7 miljard naar 9,6 miljard.

Spinetta waarschuwde wel voor te veel optimisme. ,,We zijn nog maar een half jaar onderweg, dan kun je nog geen geschiedenis schrijven.'' Leo van Wijk, bestuursvoorzitter van KLM en tweede man in de holding, wees er op dat 2003 een buitengewoon slecht jaar was (Irak-oorlog, sars, economische crisis) en dat verbetering voor dit jaar daarom in de lijn der verwachtingen lag. ,,Maar we hebben het ook beter gedaan dan onze concurrenten.''

Air France nam KLM op 4 mei over, waarna de integratie binnen het bedrijf meteen gestalte kreeg, met name door het op elkaar afstemmen van routes. Daar heeft vooral KLM van geprofiteerd. Air France stuurt nu zijn passagiers ,,zonder problemen door naar Schiphol'', aldus van Wijk. Op routes tussen Nederland en Frankrijk, en op verbindingen naar het Verre Oosten, nam het aantal passagiers voor KLM daardoor toe met 36 procent. Die groei komt niet alleen voort uit de optelsom. Met een `beter gestroomlijnd' product snoept Air France-KLM veel klanten af van concurrenten als British Airways, Lufthansa en Iberia.

De goede resultaten van de groep betekenen ook dat KLM weer meer personeel nodig heeft. Vorig jaar begon KLM nog een rigoureuze reorganisatie, die 4.500 banen moest kosten. Die reorganisatie gaat gewoon door, zei Van Wijk, maar er worden ook weer mensen aangenomen. Hij schat dat KLM eind 2005 weer op zijn oude personeelsniveau van 33.000 zal zitten.

De grootste zorg voor Air France-KLM is de stijging van de brandstofprijs. In de eerste zes maanden van dit boekjaar was de onderneming 1,2 miljard euro aan brandstof kwijt, een stijging van 27 procent ten opzichte van vorig jaar.