Wat ruik ik? Nicole Kidman in Chanel No. 5, de film

Om jonge vrouwen tot hun klassieke parfum No. 5 te verleiden, heeft Chanel actrice Nicole Kidman ingezet voor een minifilm, hoort Jetty Ferwerda,

Ze is in goed gezelschap, die Nicole Kidman. Catherine Deneuve, Marilyn Monroe, Lauren Hutton en Jean Shrimpton gingen haar voor als `het gezicht' van 's werelds bekendste en meest verkochte parfum Chanel No.5. Maar deden zij het ook voor het megahoge bedrag, waarover wordt gefluisterd, namelijk zeven miljoen euro? Waarschijnlijk niet.

En maakten zij ook een zo dure film voor het parfummerk dat eigenlijk geen reclame nodig heeft? Want voor dat duizelingwekkend bedrag – laten we aannemen dat het klopt – speelt actrice Nicole Kidman in een twee minuten durende commercial, pardon film, en leent ze haar gezicht voor advertenties in bladen en op billboards. Met als doel: het 83 jaar oude parfum `levend' te houden voor een nieuwe, jonge generatie vrouwen. Want écht veel meer verkopen hoeft niet per se, laat het parfum- en modehuis desgevraagd weten. Daar is het helemaal niet om te doen. Wat wil je als elke 30 seconden ergens ter wereld een fles No.5 wordt gekocht ter waarde van zo'n 95 euro? Sterker: de consument prikt toch wel door zoiets banaals als een merkversterkende injectie heen. Nee, het is de bedoeling de klant emotioneel te verleiden, te laten zien dat No.5 weliswaar een klassiek parfum is, maar ook modern.

Aanstaande dinsdag 23 gaat No.5 The Film met Kidman in Nederland in première op de televisie bij - hoe kan het anders- Net5. In de bioscoop zal hij, volgens het parfum- en modehuis niet te zien zijn. Wel op tv, ingekort, als reclameboodschap.

Voor de verleiding van de Chanel No.5-klant was de Australische actrice Nicole het meest geschikt, in de ogen van creatief directeur Jacques Helleu. Aangezien zij alle generaties vrouwen aanspreekt en ook nog een vrouw van deze tijd is: mooi, sterk, alleenstaand met kinderen en toch succesvol (mede dankzij een legertje assistenten en nannies, dat wel).

En wat speelt er beter op de emotie in dan een film? En wie heeft dat de afgelopen tijd beter laten zien dan regisseur Baz Lurhmann? Maker van succesvolle, modern kitscherig gefilmde liefdesdrama's als Moulin Rouge en Romeo en Juliet. Bovendien wilde la Kidman maar op één voorwaarde aan haar allereerste commercial meedoen: Baz moest het reclamefilmpje maken.

De commercial is een liefdesdrama, geschoten in een decor à la Moulin Rouge, maar dan nog wereldser – denk Manhattan. Kidman speelt een door paparazzi opgejaagde filmster die tijdelijk geborgenheid vindt bij een onbekende, maar o zo verleidelijke man, gespeeld door de Braziliaanse acteur Rodrigo Santoro. Ze wil een ander leven met hem, maar kiest toch voor haar carrière. De enige herinnering die hij nog aan haar heeft, zijn haar kus, lach en – tarataraa! – parfum.

Voor het korte filmpje (Lurhmann noemt het een trailer van een film die nooit is gemaakt) is alles uit de kast getrokken. Zo schreef Lurhmann een apart script, werd een set met giga-decors gebouwd in Australië, werd een computeranimatie van de virtuele stad ontworpen waarin het bohémien appartement, de fictieve theater-entrée met rode loper en de paparazzi passen, ontwierp Karl Lagerfeld vier couture-outfits, regelde Craig Armstrong de muziek (Clair de Lune van Debussy) en liet Chanel een serie juwelen maken, heruitgaven van stukken die Coco Chanel in 1932 ontwierp, met als topstuk de ketting die aan het einde van het filmpje op de rug van Kidman bungelt.

Om al die investeringen terug te verdienen, moet het modehuis heel wat flesjes parfum verkopen.

Echter, de commercial werkt; het is inderdaad de klassieke lovestory geworden die de regisseur voor ogen stond, zonder de nadruk te leggen op het product. En dat is bijzonder. Het past bovendien ook bij een modehuis dat eigenlijk nooit aan schreeuwende publiciteit doet, maar toch een zekere eigenzinnigheid heeft.

Net 5 zendt de Nederlandse première van `No. 5 The Film' uit op 23 november, Net 5, rond 21.30 uur. SBS6 Shownieuws zendt dezelfde avond een kijkje achter de schermen uit, om 19.30 uur.