Historisch stadsgezicht van Veere gaat naar de knoppen

Veere, dat is toch wel een historisch en architectonisch pareltje dat wij Nederlanders behoren te koesteren. Jammer daarom dat het wordt bedreigd (NRC Handelsblad, 16 november). Daar, aan het Kanaal door Walcheren, wil men, pal voor de laat-gotische kruisbasiliek een futuristisch gebouw neerzetten van tien meter hoog en negentig meter lang. Het gebouw zal het eeuwenoude silhouet van Veere te gronde richten. Wie tegen het plan is, wordt door de grondeigenaar voor ,,stelletje idioten'' uitgescholden. Er ontrolt zich dan ook de klassieke riedel clichés waar projectontwikkelaars, de eigenaar van de grond is er inmiddels één van, zich van bedienen.

Zoals: 1. Het Veerse Meer krijgt een `kwaliteitsimpuls'. Wat is dat? 2. Geld: een eenvoudige jachtclub is `financieel geen haalbare kaart', dus moet het wel een complex met dure appartementen worden. 3. Dreigen: als het niet doorgaat, `kan Veere een schadeclaim tegemoet zien'. 4. Het domino-effect: vroeger stond er op die plek al een loods, en in het stadje `woont toch al veel rijke import'. Dus waar zeuren die inwoners over. De normen-en-waarden-partijen SGP en CDA zijn voor, en ook zij trekken bekende clichés uit de kast. Zo is de `waarde' van dit project `de impuls voor de middenstand'. (Wat zeer twijfelachtig is, want de toeristische kracht van Veere is juist zijn vrijwel ongeschonden karakter). Het CDA komt met een aloud retorisch foefje: `Voor het antieke Louvre in Parijs staat een moderne, glazen pyramide'. Dat kan toch ook heel goed, dus waar praten we nog over. Ja, we praten over een vergelijking die nergens op slaat. Laten we hopen dat de Raad van State, want zover zal het wel komen, net als bij een vroeger plan voor een groot hotel, er een stokje voor zal steken, omdat dit modernistische ontwerp van Cees Dam het ontroerend mooie, historische stadsgezicht van Veere naar de knoppen zal helpen.