Tv China open voor buitenlanders

Buitenlandse bedrijven kunnen vanaf eind deze maand een belang nemen in Chinese tv-productiebedrijven. Dat heeft het Chinese Bureau voor Radio, Film en Televisie vandaag bekendgemaakt op zijn website.

Het buitenlandse belang mag niet groter zijn dan 49 procent, en investeringen in nieuws- en actualiteitenprogramma's blijven verboden. Buitenlandse partners mogen alleen geld investeren, Chinese partners mogen ook zaken als gebouwen en andere middelen inbrengen in de joint-venture.

Tot nu toe was het slechts dertig bedrijven toegestaan programma's in China te verkopen, en dan nog uitsluitend aan de Zuid-Chinese provincie Guangdong, aan hotels en aan luxe wooncomplexen voor buitenlanders.

De Chinese media zijn onderhevig aan een strakke staatscensuur, en ook de nieuwe joint ventures zullen niet onder die censuurbepalingen uitkomen.

Niet alleen programma's met een politiek gevoelige lading, maar ook uitzendingen of reclames die gezien worden als obsceen of die om een andere reden ongeschikt zijn om bekeken te worden met het hele gezin, zijn in China verboden. Zo verbood China een jaar terug de uitzending van reclames voor producten als maandverband en aambeienzalf onder etenstijd, omdat dat als `onsmakelijk' werd betempeld. Bovendien moet twee derde van de programma's over `Chinese thema's' gaan.

Vermoedelijk zal dat mogelijke investeerders er niet van weerhouden om meer met China te gaan samenwerken. Meer dan 300 miljoen huisgezinnen in China hebben televisie. De jaarinkomsten uit advertenties worden voor dit jaar geschat op 24 miljard dollar (18,5 miljard euro). Geïnteresseerde buitenlandse partijen richten zich vooral op populaire, waardevrije programma's die gelardeerd worden met veel reclame.

Viacom, het moederbedrijf van MTV dat momenteel al 24 uur per dag uitzendt in Guangzhou, heeft plannen om samen met de Shanghai Media Groep (SMG) Chineestalige kinderprogramma's te maken.

Vooral het jeugdige publiek is aantrekkelijk voor adverteerders, omdat Chinese ouders over het algemeen bereid zijn om juist voor hun kinderen tot aanschaf van consumptiegoederen over te gaan. Viacom sloot in maart al een overeenkomst voor de productie van televisieshows in Shanghai, het eerste contract in zijn soort. MTV is ook van plan om muziek- en amusementsprogramma's te maken in samenwerking met Beijing Televisie.