Scheepsbouw is optimistisch over toekomst

Het gaat goed met de Nederlandse scheepsbouw. Tot die conclusie komt Manfred Busker, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI). Hoewel de grote scheepsbouw, zoals supertankers, grote bulkcarriërs en grote containerschepen, al jaren uit Nederland is verdwenen surft de vaderlandse scheepsbouw toch aardig mee op de internationale ontwikkelingen van de stijgende vraag naar grote schepen. Nederlandse werven en hun toeleveranciers denken dat de berg opdrachten voor grote containerschepen gevolgd zal worden door een enorme vraag naar zogeheten `feeder-schepen', kleinere containerschepen die de containers uit grote havens naar bestemmingen vervoeren waar de grote schepen niet komen. Busker verwacht dat de Nederlandse werven in staat moeten worden geacht orders voor driehonderd van deze schepen in de wacht te slepen.

Daarbij excelleert Nederland al op de `gespecialiseerde' scheepsbouwmarkt voor baggerschepen, kustvaart, megajachten, sleepboten en binnenvaartschepen al excelleert. Een extra reden om een goede toekomst te verwachten voor de scheepsbouwsector, waarin in Nederland een kleine 20.000 werknemers werkzaam zijn.

Voorwaarde is wel dat er in de rest van Europa geen ongeoorloofde subsidies worden verstrekt aan de scheepsbouw. Ook Nederland krijgt steun van de overheid voor de scheepswbouw, maar die valt binnen de door de EU opgestelde regels. Met name in Zuid-Europa, maar ook Duitsland is dat wel anders. De Spaanse werf Izar dreigt om te vallen omdat het van Brussel 1 miljard euro terug moet betalen aan ongeoorloofde subsidies. Een niet nader genoemde Duitse werf staat volgens Busker hetzelfde lot te wachten.

Over één zaak maakt de VNSI zicht echter grote zorgen. Dat minster Kamp van Defensie zal kiezen voor Tomahawk-raketten die de bouw van een aantal fregatten door marinewerf De Schelde overbodig zal maken. ,,Waar kiezen we voor'', stelt Busker de retorische vraag. ,,Voor Tomahawks die geen enkele toegevoegde waarde heben of voor de bouw van fregatten die een belangrijke kennisintensieve industrie in Nederland op de been houdt?''

Scheepsbouwer Kommer Damen, eigenaar van De Schelde, bevestigde dat teruglopende opdrachten voor de marinewerf ernstige gevolgen zal hebben voor de marinebouw en haar toeeveranciers