Meeste kranten krimpen weer

De landelijke dagbladen hebben het afgelopen jaar opnieuw hun oplage zien dalen. De grootste verliezer is het dagblad Trouw, dat zijn verspreide oplage zag zakken met bijna 8.500 exemplaren tot ruim 108.000, een verlies van 7,2 procent. De christelijke krant gaat begin februari over op tabloidformaat, de helft van de huidige afmetingen, in een poging de daling te keren. De grootste stijger is het Nederlands Dagblad, ook christelijk, dat de oplage met 2,6 procent zag klimmen tot bijna 35.000 exemplaren.

Dit blijkt uit de jaarcijfers van Cebuco, de marketingorganisatie van Nederlandse kranten. De gepubliceerde cijfers, lopend van het vierde kwartaal van vorig jaar tot en met het derde kwartaal van dit jaar, zijn de belangrijkste oplagecijfers omdat hierop de advertentietarieven worden gebaseerd voor volgend jaar.

De totale oplage van de landelijke dagbladen daalde met 3,5 procent tot 1,87 miljoen exemplaren. De grootste krant van Nederland, de Telegraaf, daalde met 3 procent tot een kleine 753.000 exemplaren. De tweede krant van Nederland, de Volkskrant, zag zijn oplage met 4,5 procent verminderen tot 308.000. Het Algemeen Dagblad kalfde met 5,2 procent af tot 288.00 exemplaren. NRC Handelsblad leverde 2,2 procent in en heeft daarmee een oplage van bijna 257.000 kranten.

De grootste regionale krant van Nederland, de Gelderlander, zag zijn oplage met 4,5 procent zakken tot een circa 185.000. De Amsterdamse stadskrant Het Parool moest een daling van 2 procent incasseren en verspreidt nu bijna 86.000 exemplaren. De gezamenlijke regionale dagbladen daalden met 2,3 procent tot een kleine 2,2 miljoen exemplaren.

Naast het Nederlands Dagblad stegen ook de Barneveldse Krant (0,1 procent), het Friesch Dagblad (1,3 procent) en het Reformatorisch Dagblad (0,6 procent).