André Manuel grijpt het publiek

Ze zeggen wel eens, aldus de cabaretier André Manuel, dat humor nooit ten koste van iemand anders mag gaan. Maar daar denkt hij heel anders over, voegt hij er met een diabolische grijns aan toe: ,,Humor móet ten koste gaan van iemand anders, anders is er geen ruk aan.'' Zo'n terzijde tekent hem ten voeten uit: hij is niet alleen grofgebekt, maar wenst ook daar te raken waar het pijn doet.

Manuel is de cabaretier die graag nog even doorbijt waar anderen ophouden. ,,Humor is een tumor met een toetertje'', zingt hij niet voor niets.

Lazarus, het negende programma van André Manuel, is losjes geconstrueerd rondom het thema van de wederopstanding. Dit thema blijkt zich wonderwel te lenen voor een mengeling van bijbelse, historische en hedendaagse parallellen – van de onmacht van Jezus Christus via de moord op Willem van Oranje en de onthoofding van diens moordenaar, tot en met veel perikelen van tegenwoordig. Manuel trekt zulke lijnen virtuoos door in verhalen en tirades vol prikkelende grappen en morbide omkeringen. ,,Precisiebombardementen, dat is nou beschaving in optima forma'', hoont hij. ,,En soms is 't er maar zó'n stukje naast.'' Waarna hij een reeks sussende drogredeneringen ten beste geeft in een imaginair gesprek met een Iraakse moeder wier gezin is getroffen.

Wat Manuel allemaal zegt, is soms te waar om leuk te zijn, want een moralist is de cabaretier ook. Maar hij weet nu wel beter contact te maken met het publiek dan in zijn eerdere programma's, toen hij vaak een onbegrepen provocateur bleef. Nu grijpt hij dat publiek vast, om het anderhalf uur lang niet meer los te laten.

Voorstelling: Lazarus, door André Manuel. Gezien: 18/11 in de Stadsschouwburg, Utrecht. Tournee t/m 27/5. Inl. 071-5133985, www.harrykies.nl