Trouw nooit voor je veertig bent

Een blik 's ochtends in de eersteklascoupé spreekt boekdelen. Hooguit de helft van de treinpassagiers leest de Volkskrant of Het Financieele Dagblad. De rest houdt Metro of Spits vast.

De treincoupé illustreert de veranderingen in de krantensector. En dan gaat het niet alleen om de vergrijzing van de lezers. Metro en Spits zijn gratis, maar ook de doorgaans niet onbemiddelde en wat oudere eersteklasreiziger leest graag deze openbaarvervoerkranten. Ook omdat ze op tabloidformaat zijn gedrukt, de helft van het traditionele krantenformaat, waardoor ze handiger zijn in het gebruik.

Na Het Parool gaat dagblad Trouw begin volgend jaar ook over op een kleinere afmeting. De christelijke krant volgt daarmee een wereldwijde trend. Zoals ook steeds meer middagkranten naar de ochtend verhuizen – dat is de andere mondiale verandering.

's Ochtends, zo redeneren de dagbladuitgevers, heb je minder last van de concurrenten televisie en internet. Het zijn initiatieven die de niet aflatende oplagedaling van kranten moeten keren. Ook dat is overigens een mondiale trend.

Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse courantiers meer nieuwe initiatieven laten zien dan in twee decennia daarvoor. De Telegraaf kwam met een zondageditie, het Algemeen Dagblad met een dagelijkse sportkrant, de Leeuwarder Courant verscheen tijdens de Olympische Spelen als ochtendblad, om maar een paar te noemen.

Het zijn mooie innovaties, maar wel papieren innovaties.

Wie de lezer wil vasthouden of terugwinnen moet zijn heil zoeken op internet. Dit medium is al circa tien jaar bereikbaar voor de consument, maar de doorbraak ervan vindt nu plaats met de pijlsnelle groei van adsl- en kabelinternet. Momenteel hebben 2,5 miljoen huishoudens 24 uur per dag internet aanstaan, letterlijk always on. De verwachting is een verdubbeling in twee tot drie jaar.

Vorige week werd de website Marktplaats.nl door Ebay ingelijfd. Daardoor zal de concurrentie met de rubrieksadvertenties in De Telegraaf en de regionale kranten van Wegener alleen maar feller worden. Kortgeleden nam VNU de banensite Vacaturebank.nl over en begon Reed Elsevier met www.totaljobs.nl. Het zijn rechtstreekse aanvallen op de personeelsadvertenties van de kranten. Daardoor komen twee belangrijke geldstromen uit advertenties zwaar onder vuur te liggen.

Voor een nieuwe baan of een antiek meubelstuk kijk je binnenkort niet meer in de krant. De krant verliest, internet wint. En een nieuw formaat verandert daar niets aan.