Voor het doek is alles nieuw in Carré

Theater Carré in Amsterdam is weer open, na een renovatie die tien maanden, tien dagen en 27 miljoen euro kostte.

Met een ruk aan een koord dat uit de nok kwam, gaf koningin Beatrix gisteravond het startsein voor een vuurwerk boven de Amstel – voor de nieuwe draaideur van het rood verlichte en extra beveiligde theater Carré in Amsterdam. ,,Hoe hoog de golven in de samenleving ook gaan'', zei burgemeester Cohen in zijn openingstoespraakje, ,,de mensen houden behoefte aan een avondje verstrooiing.'' En verder wees hij ook bij deze gelegenheid op het belang van de vrijheid van kunstenaars en artiesten.

Het oude theater, in 1887 onder leiding van circusdirecteur Oscar Carré in acht maanden gebouwd, is tien maanden en tien dagen dicht geweest voor een ingrijpende verbouwing. Het achterhuis, met kleedkamers en techniek, werd twaalf jaar geleden al vernieuwd. Nu was de beurt aan alles wat zich vóór het doek bevindt. In de zaal, met een sterrenhemel van lichtjes en acht halfmoderne kroonluchters die tijdens de voorstelling naar boven worden getrokken om het zicht vanaf de balkons niet te blokkeren, valt vooral de extra hoogte op. Bovendien staan er nieuwe stoelen, gefabriceerd in Slovenië, en minder dan voorheen: 1750 in plaats van ruim 2000. Het door Youp van 't Hek gevestigde record van 1912 bezoekers per voorstelling kan dan ook nooit meer worden gebroken.

Carré staat voorts op een geheel nieuwe fundering, en heeft een ruimere hal waar men de met putti beschilderde decoraties heeft ingelijst. De dikke engeltjes kwamen tijdens de verbouwing onder diverse lagen verf en behang tevoorschijn. Ook vond het architectenbureau Greiner Van Goor vlak onder het dak ruimte voor een extra foyer met een majestueus uitzicht over de Amstel.

De renovatie heeft 27 miljoen euro gekost, waarvan bij de start van de werkzaamheden nog maar de helft was gedekt: 10 miljoen van de gemeente Amsterdam, die de eigenaar is van het gebouw, en een half miljoen per jaar van de nieuwe sponsor TPG Post. Dat de Amsterdamse cultuurwethouder Belliot (PvdA) ook nog een lening van 13 miljoen euro heeft verstrekt, kwam haar vorige week te staan op felle kritiek van de cultuurcommissie van de gemeenteraad. Haar voorstel om de programmering van Carré jaarlijks met 1,1 miljoen te subsidiëren – tegen het advies van de Kunstraad in – moet daarom wachten op opheldering. Carré-directeur Hein Jens zegt te hopen dat die onenigheid geen nadelig effect heeft op zijn sponsorwerving. Er moeten immers nog sponsors bij. De kaartjes kosten de komende jaren hoe dan ook een euro meer, ten behoeve van het restauratiefonds.

Voor de genodigden werd gisteravond een spectacle coupé opgevoerd, dat vanavond voor betalend publiek wordt herhaald. Het begon met paardendressuur van Philippe Arias en een nieuwe versie van het beroemde ballet Live van Hans van Manen, gedanst door Igone de Jongh en Nicolas Rapaic. De videocamera volgde hen in de hal, zonder de lelijke kassa die nu achter een zijdeur staat, in de spiegelgang waar het linoleum is vervangen door tapijt, en naar buiten – langs de Amstel, waar gisteren een fietsende passant tot grote hilariteit van de zaal ietwat beduusde blikken wierp naar de weglopende ballerina.

De rest van de voorstelling bood een dwarsdoorsnee van het Carré-aanbod: een in jeans gehulde tapdans-groep uit Amerika, een zot goochelnummer uit de nieuwe show van André van Duin, twee acrobaten uit het Chinees Staatscircus in een sierlijke verstrengeling in hoog opzwierende linten, soli van Stanley Burleson, Willem Nijholt, Simone Kleinsma, Pia Douwes, Youp van 't Hek en Ruth Jacott, en de dansacademie van Lucia Marthas met het slotnummer van de musical A Chorus Line. Minder vertrouwd klonken de Zauberflöte-aria van de sopraan Aleksandra Kurzak en de vijf liedjes van Jeroen Willems uit zijn veelgeprezen toneelsolo Brel, de zoete oorlog. Hij had onder meer te kampen met een holle geluidsversterking, die hem af en toe even onverstaanbaar maakte als enkele anderen op de hydraulisch stijgende en dalende pistevloer – de zoveelste noviteit in het nieuwe Carré.