`Viagra-claim onterecht'

Het Amerikaanse farmacieconcern Pfizer moet in de Verenigde Staten met onmiddellijke ingang twee tv-reclames over de erectiebevorderende pil Viagra terugtrekken. De reclames claimen onterecht dat door de pil het seksueel verlangen bij mannen terugkeert. Bovendien maken ze geen melding van de bijwerkingen. Dat stelt de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) in een brief aan Pfizer. De FDA heeft de brief, die op 10 november is verstuurd, gisteren vrijgegeven.

In de reclames is een stem te horen die zegt: `Herinnert u zich die man die altijd `wild beest' werd genoemd ... Hij is terug'. Volgens de FDA impliceert Pfizer daarmee dat mannen hun seksueel verlangen kunnen terugkrijgen, net als een hoge seksuele activiteit. Maar volgens de overheidsinstantie bestaan voor die claim geen wetenschappelijke bewijzen. ,,Heeft u data die deze claim ondersteunen, dient u ze dan alstublieft in bij de FDA ter beoordeling'', zo staat in de brief te lezen.

Volgens de FDA maken de reclames ook geen melding van de bijwerkingen van Viagra. Die lopen uiteen van hoofdpijn en duizeligheid tot huiduitslag en wazige ogen. Sinds Viagra op de markt is, zijn er ook meldingen geweest van hartproblemen, waaronder hartinfarct, ritmestoornissen en plotselinge hartdood. De pil kan in combinatie met een andere groep medicijnen, de zogeheten nitraten, voor een gevaarlijke verlaging van de bloeddruk zorgen. Nitraten worden vaak gebruikt door patiënten met suikerziekte, hoge bloeddruk of een hartaandoening.

De tv-reclames melden niet dat patiënten die nitraten gebruiken, geen Viagra moeten nemen. Bovendien maken ze niet duidelijk dat de pil alleen bedoeld is voor mannen die geen erectie kunnen krijgen. Viagra blokkeert het enzym dat de bloedvaten in de penis samentrekt, waardoor er geen bloed voor een erectie binnen kan stromen. Een woordvoerder van Pfizer zei gisteren dat het bedrijf is begonnen met het terugtrekken van de reclames. Pfizer zal volgende week officieel reageren op de brief van de FDA.

Viagra heeft vorig jaar concurrentie gekregen van twee andere soortgelijke middelen, Levitra en Cialis. Levitra wordt op de markt gebracht door het Britse GlaxoSmithKline en het Duitse Bayer. Ze claimen dat hun pil sneller werkt dan Viagra. Het andere middel, Cialis, wordt op de markt gebracht door de Amerikaanse bedrijven Eli Lilly en Icos. Hun middel werkt juist langer dan Viagra, dat binnen dertig minuten een erectie geeft die vervolgens vier uur aanhoudt.

Sinds vorig jaar zijn deze producenten in een reclameoorlog verwikkeld. In Amerika mogen farmaceuten consumentenreclames maken voor receptmedicijnen, in Europa niet. Pfizer haalde vorig jaar met Viagra een omzet van 1,9 miljard dollar (1,5 miljard euro).