Veiligheid voor weg- en rollatorgebruiker

Morgen wordt de jaarlijkse innovatieprijs uitgereikt. Onder de inzendingen veel aandacht voor veiligheid. Voor fietsers, voetgangers en ook rollatorgebruikers.

Hij ziet er wat onhandig uit: een schildvormig beschermplaatje met palletje om de vingers omheen te klemmen. De Pulse is bedoeld om bij het snijden van vis, vlees of groenten niet in de vingers te snijden.

Egbert Ottevanger, directeur van ID-NL, probeerde hem uit: ,,Hij doet het prima. Maar de doelgroep is, inspelend op de Arbo-wet, toch vooral de horeca en oudere mensen met een onvaste hand, die zich nogal eens snijden.'' De Pulse is een van de dertig inzendingen voor de ID-NL Jaarprijs, die morgen wordt uitgereikt tijdens `Holland Innovation'. Dit evenement op het gebied van innovatie en ondernemerschap vindt plaats in de Rotterdamse Van Nelle Fabriek, met onder andere een beurs (circa 250 stands) en seminars.

Twee inzendingen voor de ID-NL Jaarprijs (bij de categorieën `Elektriciteit en ICT' en `Mens, Bouw en Omgeving') spelen in op de veiligheid van (weg)gebruikers. Zo is de Bob Up van het Haagse Bewegingstechnologisch Ontwerp Bureau een simpel mechanisme waardoor rollatorgebruikers veilig drempels en stoepranden kunnen nemen. De Bob Up bestaat uit (metalen) strips en een veer, die onderaan de voorzijde van de rollator worden bevestigd. Een van de strips, boogvormig en van rubber, steekt iets naar voren uit. Als hij tegen de stoep of een andere verhoging komt, worden rollator en de voorwielen opgetild. Zo kunnen hoogteverschillen van twee tot tien centimeter worden overbrugd.

De Lexguard is een rubber strip met sensoren langs de rechterkant van een vrachtwagen (waar een dode hoek bestaat), die de chauffeur in de cabine via een alarm waarschuwt dat een of meerdere fietsers of voetgangers gevaar lopen, doordat ze zich te dicht bij de vrachtwagen bevinden. Inzender Freek Ton van Holland Safety Systems BV: ,,Ondanks dodehoekspiegels vormen rechtsafslaande vrachtwagens nog steeds een gevaar. Jaarlijks vallen hierdoor dertig tot veertig doden en een veelvoud aan gewonden. Met dit ontwerp ben ik allereerst naar het octrooibureau gegaan, waar men oordeelde dat het een goede vinding was. TNO was ook uiterst positief. Het bedrijf Intertruck Benelux uit Hoogvliet gaat het nu op de markt brengen.''

Ottevanger over de kwaliteit van de inzendingen: ,,Het niveau ligt qua gedachtesprongen en commerciële toepasbaarheid iets hoger dan vorig jaar. Misschien doordat de diversiteit aan inzenders toeneemt, van Willie Wortels tot ingenieursbureaus en hightech-starters. De categorie `Water' hebben we vorig jaar als zesde thema ingevoerd, nadat we ons hadden gerealiseerd dat we ontzettend veel kennis op dat gebied hebben. Zelfs de Chinezen komen naar ons land voor advies, maar we hebben slechts 8 procent van de handel in handen.''

Bij deze categorie vallen twee inzendingen op met betrekking tot vuil water: een douchekop met anti-legionellafilter en een simpel filter om arseen uit oppervlaktewater te halen, vooral toepasselijk voor ontwikkelingslanden.

Ottevanger: ,,Bij de categorie `Medisch' vind ik CoVaccine interessant; een suiker dat de werking van een vaccin versterkt, waardoor je minder van dat vaccin nodig hebt.''

De trend om steeds meer readymade food te consumeren krijgt vorm bij `Household & Leisure' in een automaat voor restaurant- en bedrijfsmaaltijden. De Cucina levert kant-en-klare pastagerechten. De vrolijke gele zuil met bovenop een doorzichtig pastareservoir kan pasta zonder of met saus (in plastic zakjes) leveren. Bijzonder kenmerk is dat de pasta hol is, zodat deze snel (in één minuut) gaar is.

Naast twee originele oplossingen voor energiewinning (door de wisselwerking zoet en zout water en door temperatuurverschillen tussen onder- en bovenkant van een wegdek) valt bij `Energie & Milieu' een ambitieus plan op voor een roterend vliegveld in zee. Volgens de inzender, Ingenieursbureau Van den Noort Innovations uit Kampen, heeft het veel voordelen boven een vliegveld op land (zoals minder geluidsoverlast) en is het eenderde goedkoper dan een vliegveld op een eiland voor de kust. Het bestaat uit een op de zeebodem staande ronde terminal (diameter 250 meter) met metrostation, aankomst- en vertrekhal. De passagiersafhandeling gebeurt op Schiphol, waarna men in 15 minuten via een tunnel per metro naar het drijvende vliegveld wordt vervoerd. Rond de terminal bevindt zich een drijvend platform (3.000 x 600 meter) dat zich draaiend aanpast aan de windrichting. Het is ongevoelig voor golfslag, volgens Ir. J. van der Noort: ,,45.000 buizen, die aan de bovenzijde gesloten zijn, drijven rechtop in zee, zodat het platform als het ware op een luchtkussen drijft.''

Ottevanger over de winnaar van vorig jaar, het bedrijf Waterblock, met een systeem voor ondergrondse wateropslag: ,,Ik hoorde net dat het zo succesvol is dat er nu zes mensen werken.'' Van het antisnurkkussen Silenzzz, dat toen de publieksprijs won, zijn inmiddels zo'n 20.000 verkocht.

Websites: www.id-nl.com; www.hollandinnovation.nl