65.605 klanten bij Route Mobiel

De ANWB heeft gisteren 65.605 opzeggingen gekregen van leden die hebben gekozen voor de diensten van de nieuwe wegenwacht Route Mobiel. Leden die om een andere reden hun lidmaatschap opzeggen zijn in de cijfers niet meegerekend. Dit zei een woordvoerder gisteren tegen het ANP.

De pechhulpdienst Route Mobiel werd in september opgericht als eerste tegenhanger van de Wegenwacht van monopolist ANWB. Route Mobiel maakt gebruik van bestaande garages en monteurs. De organisatie heeft aanzienlijk lagere tarieven dan de ANWB en heeft inmiddels 70.000 leden.

De ANWB onderstreept dat lidmaatschap van de bond meer inhoudt dan alleen de Wegenwacht. Veel mensen die inmiddels via Route Mobiel hun lidmaatschap hebben opgezegd, maken gebruik van andere diensten van de ANWB, zoals een abonnement op een blad met korting of het gebruik van een creditcard. De ANWB gaat al deze mensen de komende tijd benaderen om uit te leggen dat zij die voordelen ook kwijt raken bij beëindiging van hun lidmaatschap. Zo hoopt de bond weer mensen terug te kunnen winnen.

De ANWB zegt in een reactie het te betreuren dat leden kiezen voor een andere hulpverlener bij pech. De ANWB beschouwt de opzeggingen dan ook niet als een veroordeling van zijn eigen dienstverlening. De ANWB kan nog niet zeggen wat de gevolgen zijn. Ook kan de woordvoerder niet schatten hoeveel omzet er verloren gaat. Volgens de statuten van de vereniging is opzeggen van het lidmaatschap voor 2005 na 14 november 2004 niet meer mogelijk. Wie daarna opzegt wordt per 1 januari 2006 uitgeschreven.

Het Ministerie van Economische Zaken adviseerde consumenten vorige week om bezwaar aan te tekenen tegen de uiterste opzegdatum van 14 november bij de ANWB. ,,Wellicht kost het concurrenten van de ANWB meer moeite nieuwe klanten te werven als gevolg van dit regime (de opzeggingstermijn, red.), dan in een markt waarop gedurende het hele jaar overeenkomsten aflopen'', zo stelde het ministerie.