Suver Nuvers King Arthur blijft vaag en afstandelijk

Het geroffel van paardenhoeven, een korte stilte en dan een boel metaalgerinkel: zo arriveren om de beurt de ridders van de Ronde Tafel aan het hof van de koning. De troonzaal is afgesloten met rode plastic stroken, waar iedere ridder zich wat sullig door naar binnen wurmt. Vervolgens posteert hij zich naast de koning en zegt: ,,Ik ben er, geen Graal gevonden.'' En vertrekt weer.

In King Arthur integraal van Suver Nuver zijn maar vier ridders van de Ronde Tafel overgebleven. Sir Lancelot (Peer van den Berg) is de meest prominente en zijn liefde voor koningin Guinevere (Dette Glashouwer) is onverminderd, ook al knaagt zijn geweten. Koning Arthur (Henk Zwart) staat op het punt hun affaire te ontdekken, misschien dat hij daarom extra droef in de verte staart. Het is niet niks als je knapste ridder het met je vrouw blijkt te doen.

Suver Nuver zegt ,,terug naar de oorsprong van de mime'' te gaan met deze uiterst sobere Koning Arthur. Het toneel is leeg en het enige dat de ridders bezitten is de vreemdsoortige helm op hun hoofd en de maliënkolder die met ontelbare leren bandjes aan hun lijf zit gestrikt. Ze voeren ultrakorte gesprekken en drentelen als jonge gansjes achter de koning aan, om daarna weer schielijk te verdwijnen. Ieder harnas heeft zijn eigen karakteristieken, Sir Lancelot draagt bijvoorbeeld een grote bal overtollig metaalhemd tussen zijn benen. Koning Arthur toont een brede borstkas, maar miezerige schouderepauletjes, zijn helm ziet er uit als twee aaneengesmolten lampenkappen. Iedereen rinkelt bij het heen en weer lopen dat het een aard heeft.

Dat hun dialogen erg spaarzaam zijn, hebben de ridders zelf ook in de gaten; steeds blijven ze elkaar om audiëntie vragen: ,,Ik vond het eerste gesprek te kort'', is hun verklaring. Maar ook bij zo'n tweede of derde gesprek komen ze niet tot het uitwisselen van zinnige zaken. Als koningin Guinevere verschijnt, verstijven de mannen helemaal.

Net als het publiek lijken ze zich na verloop van tijd te gaan afvragen wat nou precies de bedoeling is van het alsmaar opkomen en weer afgaan. De legende van koning Arthur zit vol intriges en verzengende liefde, op het toneel waait alleen een afstandelijk briesje.

De voorstelling heeft een paar leuke grappen en mooie details, die niet sterk genoeg zijn om het einde zonder verveling te halen. Eigenlijk is dat wonderlijk, want de stramme mannelijke onhandigheid had, vergezeld van een klein scheutje hartstocht, heel aandoenlijk kunnen zijn.

Voorsteling King Arthur integraal door Suver Nuver. Tekst: Willem de Wolf. Regie: Ton Kas. Gezien: 12/11 Toneelschuur, Haarlem. Tournee t/m27/1. Inl. 020-627 7555; www.suvernuver.nl