Blue Note

,,Blue Note is een ijzersterk merk in de jazz. Het is ook altijd al mijn favoriete platenlabel geweest. Dat werd me pas echt duidelijk toen ik als programmeur bij Jazz Radio aan de slag ging. Ik bleek heel veel Blue Note-platen te programmeren, zonder dat ik het in de gaten had.''

DJ Maestro (Martijn Barkhuis) mixte tot nu toe drie dubbel-cd's aan elkaar met de meer dansbare momenten uit de rijkgevulde catalogus van Blue Note. Onder de noemer Blue Note Trip, ook het etiket voor die reeks cd's, verzorgt hij DJ-optredens, vergezeld door enkele muzikanten. Het wereldberoemde Blue Note werd in 1939 te New York opgericht door de Duitse immigranten Alfred Lion en Francis Wolff. Het schreef vooral in de jaren vijftig en zestig jazzgeschiedenis.

,,Eén van de allereerste jazzplaten die ik in handen kreeg, was een Blue Note-plaat; New Perspective, van trompettist Donald Byrd. Die vond ik als achttienjarige op zolder bij de vader van een vriend van me. Van de Blue Note had ik toen nog nooit gehoord, ik koos die plaat puur om de beroemde hoes met een Jaguar E-type erop.

,,Ik begon als DJ in de jazzdance-scene. Dus ging ik me in de dansbare jazz verdiepen. Ik hoorde van alle kanten dat Blue Note wel the shit is. Dat komt ten eerste door de sound van die platen. Opnametechnicus Rudy van Gelder liet elk instrument afzonderlijk heel goed klinken, maar het totale geluidsbeeld is ook heel bijzonder. Heel rauw ook. Je hoort gewoon mensen meetikken. Het heeft altijd een live-sfeer.

,,Bij Blue Note kwamen de muzikanten doorgaans heel goed voorbereid de studio in. Ze mochten voor de opnames op kosten van het label repeteren, en dat hoor je. Bovendien kregen muzikanten echt de vrijheid de plaat te maken die ze wilden. Beide priviliges waren erg bijzonder.

,,Voor mijn mixplaten en DJ-sets kies ik meestal de wat latere jazz en funky nummers, al staan er op de laatste Blue Note Trip ook weer wat meer oudere hardbop-dingen, zoals Art Blakey. Je houdt altijd puristen die vinden dat er na 1960 geen goede jazz is gemaakt, maar daar luister ik niet naar. Ik probeer de catalogus toegankelijker te maken voor een nieuwe generatie jazzliefhebbers en dan moet het resultaat niet meteen al te moeilijk zijn.

,,Om een nieuw, jonger publiek te bereiken, moeten de nummers ook een beetje dansbaar en groovy zijn, dus de vrijere klanken van artiesten als Cecil Taylor, Andrew Hill en Ornette Coleman komen er niet aan te pas. Maar bij een DJ-set, waar je het publiek live mee kunt krijgen, kun je wel weer veel verder gaan dan bij de samenstelling van een cd, die je rustig thuis op de bank of in de auto beluistert. Thuis kan ik niet luisteren naar de wilde muziek van Jackie McLean, dan word ik onrustig. Maar op de dansvloer kan het juist geweldig werken.''

Blue Note Trip 18/11, Oosterpoort Groningen. Met trompettist Michael Varekamp en percussionist Marnix Stassen. De drie Blue Note Trip-dubbelcd's heten Saturday Night/Sunday Morning, Sunset/Sunrise en Goin' Down/Gettin Up. Verschenen bij Blue Note, distr. EMI.