Fruitdrank en brood voor de armen

Nederland telt eindeloos veel subsidieregelingen, fondsen en potjes ter ondersteuning van bijzondere projecten. Vandaag: Shell steunt de Voedselbank.

Achter de grote deuren van een loods aan de Rotterdamse Keilestraat is het een drukte van belang. Vijftien vrijwilligers zijn deze ochtend bezig om 800 voedselpakketten klaar te maken voor arme huishoudens in Rotterdam en omgeving. Vrijwilligers van andere voedselbanken arriveren met busjes om spullen op te halen voor nog eens 1.200 huishoudens elders in het land. Een vorkheftruck rijdt af en aan met groente, conserven en brood. Deze week bevat het pakket onder meer een pak koffie en pistachenootjes. ,,Vaak is het magerder'', vertelt Clara Sies, met haar man Sjaak de drijvende kracht achter de Voedselbank. ,,Maar we zijn afhankelijk van het aanbod.''

De Voedselbank ging begin vorig jaar van start en het aantal huishoudens dat wekelijks een pakket krijgt is sindsdien gegroeid van 60 tot 2.000. In aanmerking komen huishoudens die maandelijks een minimum overhouden voor voedsel: 150 euro voor een eenpersoonshuishouden, 250 euro voor twee volwassen en twee kinderen. De huishoudens worden aangemeld door instanties als de Riagg, de schuldhulpverlening en kerken. ,,Vaak dient het pakket alleen ter overbrugging'', vertelt Sies. ,,Mensen die een uitkering aanvragen, moeten daar vaak zes maanden op wachten. Die kunnen in problemen komen.'' Ook komt er wel eens een aanvraag binnen via Slachtofferhulp, voor een bejaarde die is beroofd bij het pinnen van zijn maandgeld.

Het echtpaar Sies weet uit ervaring hoe moeilijk het is om, met vier kleine kinderen, van een minimum te moeten rondkomen. Medio jaren tachtig ging hun textielzaak over de kop en enkele jaren later moest Clara Sies haar administratieve baan om gezondheidsredenen opgeven. ,,We weten hoe het voelt om geen post te durven openen of telefoon op te nemen uit angst voor aanmaningen en deurwaarders.'' Omdat ze vanuit `bijbelse principes' leven, gingen ze christelijk vrijwilligerswerk doen en zetten ze een voedseluitdelingsproject op, dat uitgroeide tot de Voedselbank. Met toestemming van de sociale dienst leeft het echtpaar van een uitkering.

De Voedselbank is volledig afhankelijk van welwillende bedrijven. Sies: ,,Van Hero krijgen we bijvoorbeeld flesjes fruitdrank. Het zijn vaak partijen die nog maar beperkt houdbaar zijn. Of waarvan de doppen te strak zijn aangedraaid.'' Van Melle brengt soms snoepjes en Douwe Egberts leverde vorige week 22 pallets koffie, rijst en borrelnootjes. ,,Bij veiling The Greenery mogen we groente halen en de bakkers Klootwijk en Roodenburg leveren tweemaal per week cake en brood. Ook Unigro geeft levensmiddelen.'' Zo heeft de Voedselbank contact met dertig tot veertig bedrijven.

En dan zijn er nog de sponsors die de Voedselbank financieel steunen. Zoals Shell: vorig jaar gaf de energiemaatschappij een startsubsidie van 10.000 euro, dit jaar 5.000 euro voor een nieuwe koelcel. ,,Die hulp maakt deel uit van ons sociale investeringsprogramma'', legt André Smit, manager Social Investment van Shell Nederland, uit. Er lopen tal van projecten op sociaal, ecologisch, cultureel en educatief gebied, variërend van bijles van Shell-medewerkers aan allochtone jongeren tot prijzen voor duurzame techniek en exposities van jonge kunstenaars in het hoofdkantoor van Shell. Jaarlijks besteedt Shell wereldwijd ongeveer 1 procent van de totale winst (wat neerkomt op zo'n 100 miljoen dollar) aan maatschappelijke projecten.

Smit heeft met zes collega's van zijn afdeling ook een dagje meegeholpen bij de Voedselbank. ,,Paprika's sorteren, lange vingers inpakken, het was nuttig en leuk. We willen niet alleen met onze mond belijden dat we goede doelen steunen, maar het ook zelf doen.'' De steun aan de Voedselbank is tijdelijk. Smit: ,,We willen een project een zetje geven. Als je mensen blijft pamperen, creëer je afhankelijkheid.'' Waarom Shell geen brandstof levert aan de Voedselbank? ,,Dat zou te makkelijk zijn'', vindt Smit, ,,en valt niet onder ons sociale-investeringenbeleid.''

De kosten van de Voedselbank stijgen naarmate het aantal pakketten groeit. Clara Sies: ,,Vorig jaar waren we bijna 7.000 euro kwijt aan vervoer. Dit jaar 12.000 euro. Bovendien zijn we verhuisd naar een grotere ruimte. De huur bedraagt maar 1 euro, maar de energie 15.000 euro.'' De Voedselbank spaart voor een grotere koelcel. Kosten: 30.000 euro. En dan heeft Sies het nog niet eens over een tweede vorkheftruck, een beamer voor de vele presentaties die ze geeft en nieuwe elektrische bedrading.

Hoewel het aantal toeleveranciers stijgt, heeft Sies nog wel wat wensen. ,,We willen graag meer rijst, pasta en olie, babyvoeding, luiers en wasmiddelen. Dat is duur voor arme gezinnen.'' Tabak en alcohol neemt de Voedselbank niet aan. ,,Als dat bij een alcoholist terechtkomt, houdt die alleen maar meer geld over voor drank.''

Dit is een serie over bijzondere fondsen, subsidies en potjes. Volgende week: vestigingssteun van Overijssel voor het bedrijf Bruno