Peijs: spoorwegen moeten veiliger

De veiligheid op en rond het spoor moet flink verbeterd worden. Dat stelt minister Peijs (Verkeer en Waterstaat, CDA) in de nota Veiligheid op de rails die zij gisteren aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarin kondigt zij maatregelen aan op allerlei gebieden van veiligheid: van betere werkomstandigheden voor rangeerders tot invoering van een vaste ontruimingstijd van treinen bij calamiteiten.

Om het toenemende vandalisme op het spoor terug te dringen komt er meer toezicht en worden de sporen minder toegankelijk gemaakt. De baanvakken worden opgeruimd en aannemers moeten voorwerpen op bouwlocaties die vandalen kunnen gebruiken, beter opbergen. De Nederlandse Spoorwegen, spoorbeheerder ProRail, de spoorwegpolitie en de gemeenten moeten nauwer samenwerken.

De minister trekt veertig miljoen euro uit om gevallen waarbij machinisten door een rood sein rijden, vaker te voorkomen. De laatste jaren is dit aantal gestegen. Seinen worden zichtbaarder geplaatst en technisch verbeterd. Ook komt er meer aandacht voor het onderwerp in de opleiding van machinisten en treindienstleiders. Jaarlijks komt het meer dan 250 keer voor dat een machinist door een rood sein rijdt.

Verder komen er maatregelen om de werkomstandigheden van baanwerkers en rangeerders veiliger te maken. Sporen waar rangeerders werken, worden afgeschermd van het treinverkeer en de looppaden langs de sporen worden verbeterd. De minister noemt de veiligheidsrisico's ,,nog steeds onaanvaardbaar hoog.'' Volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat is rangeerder het gevaarlijkste beroep van Nederland.

Volgens de Inspectie schommelt het totale aantal doden op en rond het spoor al jaren rond de 200 per jaar. De overgrote meerderheid van de slachtoffers, ongeveer 180, valt door zelfmoord. De tweede doodsoorzaak is door ongelukken op spoorwegovergangen.In 2003 vielen er 191 doden, waarvan 173 door zelfmoord. In hetzelfde jaar raakten 216 mensen gewond. Hieronder waren 123 reizigers. Een ongeveer evengroot aantal mensen raakt gewond.

In de nota stelt de minister dat de maatregelen noodzakelijk zijn om deze aantallen niet te laten stijgen. Om het aantal zelfmoorden terug te dringen, is begonnen met het plaatsen van schermen langs het spoor. In 2006 moeten overwegen die alleen zijn uitgerust met knipperlichtinstallaties, ook slagbomen hebben.