Koers Wessanen keldert na slechte kwartaalcijfers

De koers van het voedingsbedrijf Wessanen, de producent van Zonnatura müsli en Beckers frikadellen, is vanochtend met ruim 8 procent gedaald na teleurstellende kwartaalcijfers.

Ook stelt Wessanen, waar midden vorig jaar oud-manager van Philips Ad Veenhof de leiding overnam van Mac Zondervan, zijn doelstelling voor het bedrijfsresultaat over 2004 neerwaarts bij. Het voedingsmiddelenconcern rekent niet langer op een bedrijfsresultaat voor goodwillafschrijvingen en bijzondere posten van 70 miljoen euro, maar verwacht dat dit cijfer tussen de 58 en 63 miljoen zal uitkomen.

Dat heeft Wessanen vanmorgen bekendgemaakt bij de publicatie van de cijfers over het derde kwartaal. De nettowinst kwam uit op 100.000 euro. In dezelfde periode vorig jaar werd een verlies geleden van 4,9 miljoen euro. De omzet bij constante wisselkoersen daalde van 597,2 naar 512,4 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en bijzondere posten kwam uit op 10,3 miljoen euro. Omzet en winst zijn fors lager dan analisten hadden verwacht.

Wessanen had last van de orkanen die het afgelopen seizoen Florida in de Verenigde Staten teisterden. Daardoor kon het bedrijf zijn klanten in die staat slecht bevoorraden. Verder daalde de verkoop van producten met weinig koolhydraten met 20 miljoen dollar (15,5 miljoen euro). De afgelopen jaren verkocht Wessanen voor 120 tot 125 miljoen dollar aan deze producten, die speciaal voor mensen die het Atkinsdieet volgen op de markt worden gebracht. Veenhof verwacht dat de verkoop van deze zogeheten low carb-producten in het vierde kwartaal verder zal dalen en zich daarna zal stabiliseren.

Om de tegenvallende omzet in de VS te compenseren, gaat Wessanen 15 miljoen dollar bezuinigen. Dat gaat ten koste van een nog onbekend aantal banen. Voor de maatregelen nam Wessanen het afgelopen kwartaal een last van 5 miljoen euro. In de komende kwartalen komt daar nog eens 10 miljoen euro bij.

Onder leiding van Veenhof zette Wessanen vorig jaar augustus ook al een reorganisatie in, die dit jaar leidt tot een kostenbesparing van 110 tot 115 miljoen euro. De inzet was om in de VS en Europa bij elkaar circa 1.300 banen te schrappen. Inmiddels gaat dat richting 1.500 banen. Voor Nederland bleef de banenreductie beperkt tot zo'n 120 banen.