Geen extra V&D's dicht

Warenhuisconcern Vroom & Dreesmann, dat begin dit jaar twaalf winkels sloot waarbij 2.700 medewerkers hun baan verloren, gaat geen andere vestigingen sluiten. De meeste winkels maken geen verlies meer. Een jaar geleden overwoog het bedrijf twaalf extra vestigingen op te heffen, maar deze week is besloten de warenhuizen toch open te houden.

Dit staat in een intern memo dat de directie begin deze week heeft gestuurd aan het personeel. Een woordvoerder van moederconcern Vendex KBB (de Bijenkorf, Hema, Praxis, M&S) bevestigt de maatregel. Reden om twaalf van de zestig filialen open te houden, is dat ze nu allemaal ,,positief bijdragen aan het resultaat''.

Eerder dit jaar sloot de onderneming twaalf kleinere winkels, omdat ze verlies maakten of te klein zouden zijn. Twaalf andere warenhuizen kregen nog een jaar de kans zich te bewijzen. Die V&D's maakten verlies of rendeerden nauwelijks. Begin volgend jaar zou V&D beslissen over hun voortbestaan. Omdat de resultaten sneller verbeteren dan verwacht, heeft de leiding nu al besloten deze winkels open te houden.

Het gaat volgens de memo om warenhuizen in onder andere Alphen aan den Rijn, Beverwijk, Den Helder, Delft, Naaldwijk, Goes, Hengelo, Weert en Purmerend. Bij de twaalf vestigingen werken ongeveer duizend medewerkers. Volgens de woordvoerder van Vendex KBB leveren sinds kort de meeste van de zestig warenhuizen een positieve bijdrage. Niet duidelijk is of V&D dit jaar weer uit de rode cijfers komt. Als dat het geval is, zou dat voor het eerst zijn sinds 2001.

De betere resultaten zijn een gevolg van een ingrijpende en kostbare sanering die eind vorig jaar werd ingezet. Onder leiding van voormalig directeur D. Goeminne van de Hema werd gesneden in het aantal personeelsleden, de kosten, het aantal merken dat werd verkocht in de winkels en het aantal leveranciers.

Goeminne schrapte verder in het assortiment en besloot modecollecties vaker te vernieuwen. Daardoor konden de winkel sneller inspelen op trends. Ook werd een eigen stylingafdeling opgezet, die meer eenheid in de collecties moest brengen. Bovendien veranderde hij het reclamebeleid.

Bij de presentatie van de laatste herstructurering, in februari van dit jaar, meende Goeminne dat V&D te complex was en te inflexibel. ,,Met de nieuwe strategie kan V&D zijn stoffige imago en zijn gebrek aan identiteit kwijtraken'', zei de directeur toen.

De herstructurering werd afgelopen zomer versneld na de overname van Vendex KBB door een aantal investeringsmaatschappijen voor 1,35 miljard euro.