`Dancehall-muziek vol homohaat'

Jamaicaanse dancehall-artiesten zouden zich in hun muziek negatief uitlaten over homo's. Inmiddels blijkt dat de beschuldigingen lang niet zo concreet zijn.

Jamaicaanse dancehall-artiesten liggen nog steeds onder vuur van homo-actiegroepen. Vorige week werd bekend dat Scotland Yard onderzoek doet naar de teksten van acht artiesten in dit genre. Inmiddels is duidelijk dat homo's het op Jamaica niet makkelijk hebben, maar ook dat de Britse actiegroep OutRage!, de voornaamste aanjager van de acties, overdrijft.

Enkele maanden geleden werd een optreden van Buju Banton, een van de acht wier werk door Scotland Yard wordt onderzocht, op de Uitmarkt in Amsterdam afgelast. De voornaamste reden voor het Amsterdamse Uitbureau was dat Banton betrokken zou zijn geweest bij een wreed staaltje potenrammen in zijn vaderland. Die informatie kwam van OutRage!, maar kon niet hard worden gemaakt. Luc Deleau van poppodium Paradiso, dat het optreden zou regelen: ,,Op de sites van enkele Jamaicaanse dagbladen vond ik alleen dat Banton is opgepakt omdat hij wietplanten in zijn tuin had. Zijn optreden is dus op zeer dubieuze gronden geweigerd.''

In Engeland ligt OutRage! inmiddels onder vuur. De actiegroep, die Scotland Yard inschakelde en de hand had in de afgelasting van tal van optredens, bracht de moord op de homoseksuele Londense barman David Morley rechtstreeks in verband met teksten van dancehallster Sizzla. Daartegen kwamen zwarte actiegroepen in het geweer. Ze beschuldigen OutRage!-voorman Peter Tatchell ervan dat hij bezig is met een persoonlijke kruistocht en dat zijn vertalingen van de gewraakte teksten tendentieus en racistisch zijn. Ze stellen dat geweld tegen homo's, in Engeland althans, doorgaans niet afkomstig is van zwarten.

Tatchell, afkomstig uit Australië, voerde eerder actie tegen de Zimbabwaanse president Robert Mugabe, bokser Mike Tyson en Henry Kissinger. Hij demonstreert al enkele jaren bij de uitreiking van de MOBO (Music Of Black Origin)-awards en kreeg dit jaar zijn zin: Elephant Man en Vybz Kartel werden van de lijst met genomineerden gehaald.

Op de website www.blink.org.uk, een platform voor de zwarte gemeenschap in Engeland, brengt columniste Shirley Brooks het homofobe karakter van sommige dancehallteksten in verband met het verzet tegen westerse waarden, een rode draad in de rebelse historie van de Jamaicaanse reggae. ,,De botsing der beschavingen wordt uitgevochten op de zware ritmes van de dancehall.''

Het gaat Henk van Pelt van COC Amsterdam wat ver om OutRage! ,,relnichten'' te noemen, maar: ,,Het is een extreme pressiegroep. Wij hebben geen direct contact met hen. Onze informatie over Buju Banton komt daar ook niet vandaan.'' Van Pelt leidde de protestacties tegen Banton, die overigens afstand genomen heeft van zijn omstreden, twaalf jaar oude, anti-homolied `Boom Bye Bye'. Bij het concert van Banton in De Melkweg in september, dat wel doorging, voerde het COC `vriendelijk' actie: uitdelen van pamfletten en discussiëren met bezoekers, om aandacht te vragen voor de moeilijke positie van homo's op Jamaica. ,,Dat waren zinnige gesprekken. Wij kozen voor Banton omdat wij net samen met Amnesty International actie hadden gevoerd voor de situatie van homo's daar.''

De oorzaken van de homodiscriminatie op Jamaica liggen niet alleen in de Caribische machocultuur, maar ook in het koloniale verleden, zegt Gert Hekma, docent homo- en lesbostudies aan de Universtiteit van Amsterdam. ,,Engeland heeft heel lang anti-sodomiewetten gehad, die inmiddels zijn afgeschaft maar in veel Britse ex-kolonies nog steeds bestaan. Anti-homoseksuele sentimenten worden daar dus nog door de wet geruggesteund.''

Het zal Scotland Yard hoe dan ook de nodige hoofdbrekens kosten om het patois, het Jamaicaanse dialect, van Vybz Kartel, Beenieman, T.O.K., Sizzla en anderen te ontcijferen. Van Pelt: ,,We hebben gemerkt dat zelfs Jamaicanen moeite hebben om die teksten te verstaan.''