Buhrmann op winst dankzij huismerk

De introductie van eigen huismerken voor kantoorartikelen en de uitbreiding van het assortiment met schoonmaak- en cateringproducten hebben Buhrmann in het derde kwartaal aan een hogere winst geholpen. Dat heeft de handelaar in kantoorartikelen (papier, inktpatronen, paperclips) vanmorgen bekendgemaakt.

Buhrmann voegde in een jaar tijd 1.600 huismerkartikelen toe aan het assortiment. Hierop zit voor Buhrmann een hogere marge dan op merkproducten. Inmiddels bestaat 18 procent van de omzet in de VS en 22 procent van de omzet in Europa en Australië uit huismerkproducten. Door zo veel mogelijk over te stappen op huismerken, heeft Buhrmann minder leveranciers nodig. Dat vergroot de inkoopkracht van het bedrijf.

De Verenigde Staten vormen, met twee derde van de omzet, de belangrijkste afzetmarkt van Buhrmann. Omdat de Amerikaanse klanten van Buhrmann gemiddeld per werknemer minder kantoorartikelen afnamen, is Buhrmann ook schoonmaak- en cateringproducten gaan leveren. Hierdoor bleef de omzet op peil. Inmiddels heeft Buhrmann signalen dat de gemiddelde afname per werknemer niet meer daalt, maar is gestabiliseerd.

Bestuursvoorzitter F. Koffrie van Buhrmann toonde zich vanmorgen in een toelichting optimistisch over de Amerikaanse markt. ,,De marktomstandigheden in Noord-Amerika verbeteren geleidelijk en onze concurrentiepositie verbetert.'' In Europa heeft Buhrmann nog last van zwakke markten in met name Duitsland en de Benelux. ,,De Benelux is op dit moment de zwakste markt van Europa'', aldus Koffrie. Buhrmann staakte dit jaar de belevering van een aantal groothandels, omdat het bedrijf hier verlies op maakte.

De nettowinst van Buhrmann steeg in het derde kwartaal naar 15,3 miljoen euro, tegen een verlies van 6,1 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde, vooral door wisselkoerseffecten, met 4 procent tot 1,3 miljard euro. Bij constante valuta zou de omzet met 1,2 procent zijn gestegen.

Volgens analist A. Sweere van de zakenbank Petercam waren de cijfers veel beter dan verwacht. ,,We hebben het positieve effect van de huismerken onderschat.''