Britse defensie veel duurder

De modernisering van de Britse strijdkrachten blijft te duur en verloopt te traag. Ontwerp en bouw van nieuwe vliegtuigen en schepen heeft het afgelopen jaar opnieuw 1,7 miljard pond (2,6 miljard euro) extra gekost, terwijl de planning met een kwart is uitgelopen.

Dat schrijft het National Audit Office (NAO), de Britse rekenkamer, in een vandaag verschenen rapport dat de grootste programma's tegen het licht houdt. Smart acquisition, de door de regering-Blair ingevoerde blauwdruk voor effeciënt ontwikkelen en aankopen van defensiematerieel, sorteert nauwelijks effect. ,,Zogeheten `slimme' projecten hebben dat principe consequent niet toegepast'', aldus de rekenkamer. De nieuwe vliegdekschepen, onderzeeboten, jacht- en transportvliegtuigen die het ministerie van Defensie laat bouwen, kosten nu in totaal 6 miljard pond meer dan de begrote 44 miljard. Vorig jaar werd de begroting nog met 3,1 miljard overschreden.

De `hoofdschuldigen' zijn oude bekenden. De Astute, een nieuwe klasse onderzeeboten die door ontwerpfouten terug moest naar de tekentafel, heeft de begrote 3,6 miljard pond nu met eenderde overschreden, terwijl de eerste boot van het type bijna vier jaar te laat in dienst komt. Een modernere versie van het Nimrod-patrouillevliegtuig is net zoveel te duur en maar liefst zes jaar te laat.

De maritieme, verticaal opstijgende versie van de Joint Strike Fighter (JSF), die moet dienen op de twee nieuw te bouwen vliegdekschepen, is nu al een kwart over zijn budget. Ook dat vliegtuig komt veel later dan gepland in dienst. En dat geldt ook voor de vliegdekschepen zelf, waarvan de `aanloopfase' is verlengd met zeker een jaar om kosten te drukken en problemen glad te strijken tussen de twee aannemers, het Britse BAE Systems en het Franse Thales.

Lord Bach, de verantwoordelijke minister, zei teleurgesteld te zijn. Nieuwe projecten zouden volgens het ministerie van Defensie juist profiteren van grotere investeringen in de tekentafelfase, zodat de overschrijdingen niet pas aan het licht komen als de bouw al is begonnen.