Zaventem wordt Australisch bezit

De Brusselse luchthaven Zaventem komt vanaf volgend jaar voor 70 procent in handen van de beursgenoteerde Australische groep Macquarie Airports, die hiervoor 735 miljoen euro betaalt. De Belgische overheid brengt haar aandeel terug van ruim 63 naar 30 procent, terwijl ook enkele Belgische particuliere aandeelhouders hun aandelen verkopen.

Minister Vande Lanotte (Overheidsbedrijven, Budget) maakte de al eerder aangekondigde privatisering van Zaventem gisteren bekend. Eerder viel Schiphol als gegadigde af. Naast Macquarie Airports waren ook het Spaanse consortium Ferrovial, het Franse Vinci en de luchthaven van Kopenhagen in de race.

Volgens minister Vande Lanotte is voor Macquarie Airports gekozen onder meer wegens de ervaring van de Australische groep, die de op een na grootste investeerder in luchthavens ter wereld is. Bovendien bood de Australische groep de hoogste prijs en wil zij als strategische partner op lange termijn samenwerken met luchthavenexploitant BIAC.

Met de investering breidt Macquarie Airports zijn aanwezigheid in Europa uit met een vierde luchthaven naast Bristol, Birmingham en Rome Fiumicino.

Minister Vande Lanotte onderstreepte dat de afronding van de privatisering van Zaventem sneller was verlopen dan verwacht en dat de prijs hoger is uitgevallen dan gedacht. ,,Dat toont aan dat de waarde van de luchthaven van Zaventem in ons land onderschat wordt'', aldus de Belgische bewindsman.

Volgens hem heeft de aangekondigde inkrimping van expresbedrijf DHL wegens de weigering van de overheid om veel meer nachtvluchten toe te staan ,,niet verhinderd dat we op korte termijn een goed resultaat hebben bereikt''. Europees topman John Stent van Macquarie Airports zei op een gezamenlijke persconferentie zeer tevreden te zijn ,,dat we kunnen investeren in een dergelijke kwaliteitsvolle luchthaven in het hart van Europa''.

Via Zaventem worden ruim 15 miljoen passagiers per jaar vervoerd (via Schiphol zijn dat er 40 miljoen per jaar). De nieuwe topman voor Europa van Macquarie Airports, Philippe Hamon, zei in een vraaggesprek met het Belgische dagblad De Tijd dat Zaventem meer Europese en intercontinentale vluchten moet krijgen. Nu heeft Zaventem met SN Brussels Airlines als belangrijkste speler vooral vluchten op Europa en ook Afrika. De Australische luchthavengroep wil ook de niet-luchtvaartgebonden commerciële activiteiten op Zaventem uitbreiden.