Vredestein

In het artikel Minder rubber, meer technologie (8 november, pagina 13) staat dat de Nederlandse bandenfabrikant Vredestein is overgenomen door het Russische Amtel. Het gaat om een voornemen, de overname zal niet voor februari 2005 zijn afgerond. Volgens Vredestein-directeur Rob Oudshoorn is Amtel als partner aantrekkelijker dan grote, mondiale bandenfabrikanten omdat Amtel Vredestein meer mogelijkheden voor synergiewinst biedt. De genoemde andere bandenfabrikanten dienen als voorbeeld en staan in geen relatie met de voorgenomen overname.

In de beschrijving van de productie van autobanden zijn fouten gemaakt. Het loopvlakrubber voor banden wordt niet gesneden; de rubbercompound wordt verwarmd en onder hoge druk in een mal in vorm gebracht. De hardheid van de compound hoeft geen relatie te hebben met de slijtvastheid. De zijkant van de band is niet zacht, maar flexibel om comfort te bereiken. De banden worden niet getest op een rolbank, maar op testdrums. Daarop wordt onder andere gemeten hoe lang een band hoge snelheden kan weerstaan. Hierbij worden zeer ruime veiligheidsmarges gehanteerd; sommige banden draaien tientallen minuten op snelheden ver boven de 300 kilometer per uur.