Suezkanaal drie dagen geblokkeerd

De Egyptische autoriteiten zullen later vandaag het Suezkanaal weer vrijgeven voor de scheepvaart. De afgelopen drie dagen was er geen verkeer mogelijk, nadat de Russische olietanker Tropic Brilliance aan de grond was gelopen. Een paar honderd schepen, waaronder ook een aantal van de Nederlandse containerrederij P&O Nedlloyd, liggen aan beide zijden van het kanaal te wachten. Egyptische bergers zeiden vanmorgen dat ze de tanker weer vlot hebben getrokken, nadat 25.000 ton ruwe olie van de 85.000 ton lading was overgepompt. Het schip voer in opdracht van een Noorse rederij en is geregistreerd op Cyprus.

Het Suezkanaal, een van de drukste vaarwegen ter wereld, is voor Egypte economisch van vitaal belang en een van de belangrijkste bronnen van inkomsten.

Vorig jaar werd een record van 2,3 miljard dollar aan de doorvaart van schepen verdiend. Een vaart van een schip van P&O Nedlloyd door het kanaal kost de rederij, afhankelijk van de hoeveelheid containers die het vervoert, een slordige 200.000 euro. Gemiddeld varen vijftig schepen per dag door het kanaal. Ongeveer 7,5 procent van de wereldhandel gaat door het Suezkanaal.