Newcomb springt eruit op Cadance

,,Sensueel / heftige bewegingserupties / `geheime' gebaren / extatisch / gekweld / woeste spring- en vangduetten.'' Aldus mijn fragmentarische voorstellingsnotities bij Jérôme Meyers Compass 4 Fools. Meyer baseerde zich op Het Narrenschip van Hieronymus Bosch, een middeleeuwse allegorie op het (dwaze) leven op aarde. Bij Meyer evenwel geen notendop-schuit met liederlijke figuren rond een musicerende non en een flirtende monnik, maar een onstuimig kwartet voor kwaliteitsdansers zoals Isabelle Chauffaud en Marthe Krumenacher.

Soms is de dans narratief – bij aanvang hangt Chauffaud als een marionet aan elastieken – maar vaker is ze puur conceptueel, met improv-elementen waarbij de vier elkaar even opzoeken en dan uiteen zwermen, of gedrieën een bewegende `lijn' vormen achter een van hen. Meyers verwarrende mengeling van suggestieve dans en formele bewegingsconstructies overtuigt maar half; de dansers maken dat je het volle uur blijft kijken.

Maar goede dansers kunnen niet altijd recht breien wat krom is. Dat blijkt pijnlijk duidelijk uit Pitch City van ex-NDT danseres Karine Guizzo. Ze danst daarin met Kay Patru en dat is okee. Maar verder is niets goed in dit op Italo Calvino's filosofische roman De onzichtbare steden gebaseerde stukje. Het toneelbeeld annex kunstwerk van Karin van Dam – een zooi hangende deksels, knip- en plakwerk van papier, ondefinieerbare knoedels en bruine, gebreide obstakels – is knullig. De plek van vertoning in het claustrofobische Zeebelt Theater is armetierig, de handeling onbegrijpelijk en het inschakelen van amateursdansers als zombies hoogst gênant.

Complex, gelaagd én geslaagd daarentegen is wel Dylan Newcombs dubbelluik Wish /Flow. Wish is een intiem werk dat gaat over verlangens en illusies. Newcombs kwikzilveren muze Birgit Gunzl begeeft zich nieuwsgierig in een doorzichtig plastic afgeschermde wereld. Als een eigentijdse Alice in Wonderland somt ze op wat ze zich wenst. Kwetsbaar staat ze tegenover haar tegenspeler, de aardse en duistere Kenzo Kusuda. Deze cirkelt continu om haar heen en staat voor alles wat bedreigend is. Hallucinerende klanken (ook van Newcomb) accentueren het surreële karakter van Wish en doen de dromen mooi omslaan in nachtmerries.

Flow is veel soberder. In wezen is het een bewegingsstudie voor een weliswaar gouden trio: naast de faun-achtige Newcomb zijn dat de krachtige Susan Tunça en de sensuele Megumi Nakamura. Ze spannen hun spieren, rekken zich uit, bundelen hun kracht in één punt, bewegen messcherp en trefzeker, concentreren zich tot op het bot en verstillen tot een roerloos niets. Algemene kwaliteiten zoals kracht en dynamiek vermengen zich met wie de dansers wezenlijk zijn. Aan Flow kan nog worden geschaafd, maar ook zo is dit deel (Part 3) van een toekomstig vierluik, op voorhand Writing on the Walls genoemd, al intrigerend.

Neel Verdoorns vrouwenkwartet First to the right second to the left is helaas halfbakken. Dat ligt niet aan de danseressen, onder wie de expressieve Eva Maria Christ en Yanaika Holle. Op zich zijn de bewegingen helder en scherp, maar de dans mist een dwingend kader. Dat laatste zal de bedoeling zijn geweest van het decor van Maaike Engels, die vijf grote portretfoto's op losse panelen plaatste. Daar rijden de danseressen doelloos mee door de ruimte, wat allerminst een boeiende compositie of spannend toneelbeeld oplevert en zijn doel dus geheel voorbijschiet.

Hilarisch en ontroerend is wel Angel van Edouardo de Paiva Souza. Zijn moderne poppenspel is magisch en meeslepend. Speler en pop (een `stenen' engeltje van flexibel materiaal) zitten elkaar dwars, ze dansen een wilde tango en bedrijven extatisch de liefde. Subtiel uitgewerkt is het diepere, onderliggende thema van de relatie mens en pop, levend wezen versus ding. Met als roerend slot hoe de pop aandachtig in de mond van zijn virtuoze schepper loert, en kijkt naar zoiets wonderlijks als een stem.

Cadance Festival: Pitch City (Guizzo); Compass 4 Fools (Meyer); Wish / Flow (Newcomb); The right second (Verdoorn); Angel / Nude vol. 2 (De Paiva Souza, Quade); 3, 5 en 6/11, Den Haag. Inl.: www.cadance.nl of (070) 3637540.