Miljard verlies bij Mitsubishi

De door schandalen geplaagde autofabrikant Mitsubishi heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar een nettoverlies van 146 miljard yen (ruim 1 miljard euro) gemaakt. Dit heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt.

De omzet daalde met ruim 10 procent in hetzelfde tijdvak tot 1.070 miljard yen. De Japanse autofabrikant presteerde alleen goed in Europa, waar het 6 procent meer auto's verkocht en daarmee een omzet behaalde van 348 miljard yen. De zwaarste klap kreeg Mitsubishi in eigen land, waar het bijna de helft minder auto's verkocht: van 171.000 in de eerste zes maanden van vorig boekjaar tot 96.000 deze periode. Ook in de rest van Azië en Noord-Amerika daalde de omzet. Vorig jaar boekte Mitsubishi in dezelfde periode een verlies van 80 miljard yen.

Over het hele boekjaar, dat op 31 maart volgend jaar afloopt, verwacht Mitsubishi een verlies van 240 miljard yen. Het bedrijf heeft de verkoopverwachtingen dit jaar verlaagd na de aankondiging van het laatste herstructureringsplan in mei.

Mitsubishi wijt de slechte cijfers aan een ,,reeks van gebeurtenissen rond terughaalproblemen''. Het bedrijf heeft moeten toegeven dat het in het verleden gebreken aan auto's geheim heeft gehouden, terwijl het eigenlijk de betrokken auto's naar de garage had moeten terugroepen. De gebreken hebben geleid tot ongelukken met dodelijke afloop. Een aantal voormalige topmannen van het bedrijf is aangeklaagd wegens nalatigheid en staat nu voor de rechter. Dit schandaal had deels plaats bij de vrachtwagendivisie van het bedrijf, vroeger integraal onderdeel, maar nu verzelfstandigd onder de naam Mitsubishi Fuso.

Wegens de voortdurende problemen heeft grootaandeelhouder DaimlerChrysler de band met Mitsubishi laten verwateren. Het bedrijf trok eerder dit jaar zijn topman terug en heeft niet bijgedragen toen Mitsubishi deze zomer nieuw kapitaal zocht. DaimlerChrysler houdt wel de band met Mitsubishi Fuso in stand.