Meijering klinkt als Stravinsky op speed

Dit jaar viert de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst haar 175-jarig bestaan. Aanstaande zaterdag vindt daarom een groot muziekfeest plaats in Den Haag, met optredens van tien verschillende koren. Eén van de aangesloten koren, het Philharmonisch Koor Toonkunst Rotterdam, werd vrijwel tegelijk met de Maatschappij opgericht, en vierde gisteren alvast zijn eigen verjaardag in de Cruiseterminal van Rotterdam.

Het jubileumconcert begon met Mozarts onvoltooide Grosse Messe. Mozart schreef deze mis uiteraard met uitvoering in een kerk in het achterhoofd, maar als de Rotterdamse Cruiseterminal ergens niet naar klinkt, is het wel naar een kerk. De kurkdroge akoestiek van de zaal maakt de terminal als concertzaal in feite volledig ongeschikt. Daarbij komt nog een onophoudelijke gegons, waarschijnlijk afkomstig van de airconditioning, dat maakt dat een stilte in deze zaal nooit werkelijk stil kan zijn.

Toch overwon dirigent Daan Admiraal de vlakte van het zaalgeluid met grote en vaak abrupte dynamische contrasten. Het Rotterdamse koor beschikte bovendien in alle stemgroepen over genoeg kracht om de noten die niet door de akoestiek werden 'opgetild', dan maar zelf vol te maken. Ook de studenten/musici van het Amsterdamse VU-Orkest kweten zich vlijtig van hun taak. Van de solisten maakte vooral sopraan Kristina Vahrenkamp grote indruk, bijvoorbeeld in het Et incarnatus est. Dit mooie, dun georkestreerde deeltje deed het sowieso het beste in deze ruimte, waarin alles vanzelf tot kamermuziek wordt.

Hindemiths Six chansons voor kamerkoor paste de akoestiek een stuk beter. De neo-klassieke noten klonken beheerst en elegant, en het koor wist hier een intieme sfeer te creëren.

Het toonkunstfeest werd luister bijgezet met een opdrachtcompositie van Chiel Meijering, de meest productieve van Nederlands hedendaagse componisten. In Geschreven in het teken des kruizes zette hij het gelijknamige gedicht van Jules Deelder op muziek voor groot koor en orkest.

Het is vooral de hyperactiviteit van de Nachtburgemeester en beroeps-ADHD'er Deelder die Meijering in zijn compositie weet te vangen.

De vermolmde kinderdeuntjes, pulserende pauken en het ijle, nog-net-niet-jazzy orgeltje doen nog het meest denken aan een soort Stravinsky op speed. Het koor blijkt in dit werk een virtuoze, kolkende massa die overloopt van de energie, maar de typisch Deelderiaanse tekst toch verstaanbaar brengt. Dit spektakelstuk is een werkelijk Rotterdamse kroon op het jubileum.

Concert: Philharmonisch Koor Toonkunst Rotterdam en VU-Orkest o.l.v. Daan Admiraal m.m.v. diverse solisten. Programma: Mozart, Mis in c (KV 427); Hindemith, Six Chansons; Meijering, Geschreven in het teken des kruizes. Gehoord: 7/11 Cruiseterminal, Rotterdam. Herh. Meijering: 13/11, Den Haag. Inl. www.toonkunst.org.