Critici niet op premières

Theaterproducenten in Londen willen radicale maatregelen nemen tegen het recensentengeweld dat dit seizoen een reeks nieuwe voorstellingen om zeep hielp, zo meldt het Engelse dagblad The Guardian. ,,Het is verschrikkelijk. De pers gedraagt zich als piranha's'', aldus een toneelschrijver die anoniem wil blijven.

Het plan van de producenten is om het karakter van de allesbepalende première-avond om te gooien. Een gala-achtige opening van een nieuwe show, met een publiek bestaande uit sterren en journalisten, is doorgaans een belangrijk onderdeel van de publiciteit. Het betekent wel dat alle kranten zich baseren op één enkele voorstelling, die wordt gespeeld voor een publiek van insiders. De producenten geloven dat een publiek dat verder bestaat uit zenuwachtige familieleden en bezorgde sponsors een voorstelling kan ontwrichten.

Het voornemen is om critici te weren van premières en ze te laten schrijven over voorstellingen die ze zien te midden van `gewone' betalende bezoekers. Het initiatief, dat voorzichtig wordt verwelkomd door een aantal critici en theatereigenaars, wordt gezien als een antwoord op de groeiende macht van critici. De criticus van The Guardian reageert instemmend op het idee, maar voorziet complicaties bij de strijd om de eerste recensie van nieuwe shows.

De klacht van de producenten komt overeen met de ervaringen van toneelschrijver Maria Goos, bij het in première gaan van haar stuk Cloaca in Londen, op 28 september. De Engelse kritieken waren genadeloos. In het `Hollands Dagboek' in deze krant schreef Goos: ,,Als het stuk een paar minuten gaande is, voel ik dat het niet goed gaat. Het komt niet van de grond. [...] Ik zie rijen vol mannenpakken. Later blijken er 150 bankiers aanwezig, allemaal werkend bij een grote sponsor van the Old Vic. Er blijkt ook 150 man pers te zijn. Alles wat er op het toneel gebeurt valt in een groot gat.''