Unilever heeft minder geld voor reclame

Unilever bezuinigt voor minimaal 120 miljoen euro op zijn reclamekosten in Europa. De maker van Ola-ijs, Knorr-sauzen en Dove-crème gaat de media onder druk zetten om de tarieven te verlagen.

Dat zeggen bronnen rond het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern. Unilever heeft gisteren besloten de inkoop van advertenties en reclamezendtijd onder te brengen bij mediaplanbureau Mindshare. Dit bedrijf heeft een contract voor drie jaar om de miljard euro die Unilever jaarlijks uitgeeft efficiënter te besteden. Een tiende van dat bedrag wordt in Nederland uitgegeven. Unilever is samen met de Amerikaanse concurrent Procter & Gamble (Pampers, Oil of Olaz, Ariel) de grootste adverteerder in Europa.

Een woordvoerder van Unilever wilde niet kwijt hoeveel geld Mindshare van 2005 tot en met 2007 kan besteden. ,,Het is een duidelijke besparing.'' Mindshare moet door steviger onderhandelingen de reclame-uitgaven voor radio, televisie, kranten, tijdschriften en reclameborden omlaag brengen. Dat moet door verlaging van de tarieven, niet door minder reclame te maken, zegt adjunct-directeur G. Nagel van Carat Nederland. Carat was één van de laatste mediaplanningbureaus die in de race waren voor de opdracht van Unilever.

Omroepbedrijf RTL vindt de doelstellingen van Unilever ,,vrij ambitieus''. Volgens directeur T. Rozestraten van IP, de reclameafdeling van RTL, zijn de tarieven de laatste jaren al gezakt. ,,We hebben onlangs aangekondigd de tarieven weer te verhogen.'' RTL is goed voor 40 procent van de reclamebestedingen op televisie en 12 procent van de totale reclameuitgaven in Nederland.

De woordvoerder van Unilever zegt dat het concern ,,erover denkt'' om ook in andere regio's een vergelijkbare besparing te realiseren. ,,Maar het besluit hierover is nog niet genomen.'' Het concern maakt al gebruik van de diensten van het Britse Mindshare in landen als de Verenigde Staten, India, Turkije en China. De onderhandelingen met mediaplanbureaus hebben een half jaar geduurd.

Belangrijke aanleiding voor Unilever om te besparen op reclame zijn de zwakke prestaties van het bedrijf sinds vorig jaar. De doelstelling om 5 à 6 procent omzetgroei te halen en 10 à 12 procent winstgroei per aandeel werd eerder dit jaar ingetrokken. De onderneming heeft last van drie matig lopende onderdelen (diepvriesproducten, parfum en Slim-Fast afslankproducten) en felle concurrentie in Europa, India en China.