Scheepbouwer verdient wel wat meer lof

Arme Ad Scheepbouwer. De topman van KPN doet enorm zijn best om het in een onfortuinlijke positie verkerende bedrijf er weer bovenop te krijgen, maar de aandeelhouders van het Nederlandse telecomconcern geven hem daar weinig krediet voor. Zij zouden zich nog eens moeten bedenken.

Laten we eens beginnen met het probleemkind uit de cijfers over het derde kwartaal, de divisie voor binnenlandse mobiele telefonie. De operationele winst kelderde met een vijfde als gevolg van de zware investeringen om recente afkalvingen van het marktaandeel terug te winnen. Die daling is weliswaar verontrustend, maar er zijn tekenen dat de investeringen vruchten zullen afwerpen.

Om te beginnen won de divisie bijna 400.000 nieuwe abonnees, waardoor zes maanden van verlies aan marktaandeel teniet gedaan werden. Het bedrijf moest diep in de buidel tasten om deze klanten te trekken, maar afgezien van die kosten heeft de divisie weinig winstmarge ingeleverd. Ervan uitgaande dat de nieuwe abonnees dezelfde bijdrage aan de winst zullen leveren als de bestaande, zou KPN die kosten binnen een jaar kunnen terugverdienen.

En laten we vervolgens eens kijken naar KPN's divisie voor binnenlandse vaste telefonie. Die deed het slechter dan het Europese gemiddelde, voornamelijk door de concurrentie van de kabelbedrijven. Maar de kostenbesparingen zijn versneld doorgevoerd. Bovendien heeft het bedrijf de afkalving van het marktaandeel weten te vertragen door alle aandacht op de ontwikkeling van breedband te richten. Alles bij elkaar, en exclusief een voorziening voor prepensioenkosten, is de winst van de divisie voor vaste telefonie zo'n 1,5 procent gedaald. Dat is niet slechter dan de meeste concurrenten.

KPN heeft het nog steeds moeilijk, want in Nederland is de concurrentie bij zowel de vaste als de mobiele telefonie moordend. Maar deze resultaten zijn niet zo slecht als ze op het eerst gezicht misschien lijken. Scheepbouwer heeft de juiste stappen gezet om de kasstroom op de langere termijn op peil te houden. Het concern lijkt nog steeds in staat om ieder jaar meer dan 2 miljard euro aan contanten aan de aandeelhouders terug te geven. De marktwaarde van KPN van 16 miljard euro lijkt dus aan de karige kant.