`KPN-reclame over Tele2 misleidend'

Telecombedrijf KPN moet met onmiddellijke ingang stoppen met het verstrekken van ,,onjuiste, onvolledige en misleidende'' vergelijkende informatie tussen de tarieven voor vaste telefonie van KPN en concurrent Tele2. KPN moet daartoe binnen vijf dagen op de achterpagina of een oneven pagina van vijf landelijke dagbladen een kwart pagina grootte rectificatie plaatsen.

Dit heeft de rechtbank in Den Haag gisteren bepaald na een door het Zweedse telecombedrijf Tele2 aangespannen kort geding. Tele2 is in Nederland de grootste rivaal van KPN op het terrein van vaste telefonie. Tele2 Nederland claimt ongeveer een kwart van deze markt in handen te hebben.

Volgens de rechter heeft KPN ten onrechte beweerd dat zijn dienstverlening door het instellen van voordeelnummers goedkoper zou zijn dan die van Tele2. Het telecomconcern liet daarbij de kortingsregelingen van zijn rivaal achterwege.

KPN heeft de misleidende informatie onder meer verstrekt tijdens telefoongesprekken met abonnees die overgestapt waren van KPN naar Tele2. Ook in de Primafoonwinkels van KPN gebruikten verkopers onnvolledige informatie. Daarnaast moet KPN de verspreiding van de brochure Waarom KPN? De voordelen van thuis bellen met KPN staken en vernietigen.

Uit het vonnis van de rechtbank blijkt dat ook Tele2 misleidende informatie verstrekte. Volgens de rechter is het onjuist dat bellen met Tele2 altijd goedkoper is dan met KPN. Ook moet Tele2 de bewering deel uit te maken van KPN staken. Tele2 hoeft niet te rectificeren.

KPN en Tele2 hebben voortdurend geschillen met elkaar die de rechter moet beslechten. In een jaar tijd hebben drie kort gedingen tussen de twee rivalen gediend. Iedere keer gaat dit gepaard met rectificaties in landelijke dagbladen. De twee bedrijven werken al enige tijd aan een gedragscode voor de werving van klanten. Maar de onderhandelingen daarover lopen voortdurend vast.