Hybride Prius geeft status

Toyota moet zijn productiecapaciteit voor het Prius model met energiesparende en milieuvriendelijke hybride aandrijving voor de zoveelste keer opschroeven. Zelfs de grootste optimisten durfden niet te hopen dat men in 2005 alleen al in de Verenigde Staten ruim 100.000 exemplaren van deze tot voor kort onbekende high-tech auto's zou kunnen verkopen. Bij hybride aandrijving werken een traditionele benzinemotor en elektrische tractie samen. De hoge olieprijs en strenge milieueisen in met name Californië speelden Toyota natuurlijk in de kaart. Maar waarom komt Honda niet verder dan 50.000 Civics en Accords met gelijksoortige aandrijving?

Het antwoord: status. Het karakteristieke moderne design van de Prius, met gebogen ronde daklijn en brede platte snuit, roept associaties op met maatschappelijk verantwoorde technische innovatie, zonder geitenwollensokken imago. Honda laat alleen met een klein typeplaatje het verschil zien tussen een gewone en een milieuvriendelijke Civic of Accord. Ze zier er, kortom, te gewoon uit. Daardoor dreigt Honda de boot te missen in de ontluikende concurrentiestrijd tussen autoconcepten van de toekomst.

Inmiddels heeft Toyota nog twee hybride verrassingen op het vuur staan. Zowel de Highlander pickup truck (alleen voor de Amerikaanse markt) als de Lexus RX300 SUV worden volgend jaar met hybride aandrijving leverbaar. PC Hooft-tractoren dreigen ineens politiek correct teworden.