Autosport wordt te duur

Het herstel van de autoverkopen in Europa zet maar langzaam door. Veel fabrikanten beraden zich ernstig op geldverslindende activiteiten als de autosport. Voor vel merken weegt de publicitaire waarde van deelname aan topautosport niet meer op tegen de enorme kosten.

Dat Opel na volgend jaar niet meer meedoet aan het geldverslindende Duitse racekampioenschap is in het licht van de dreigende massaontslagen logisch. Maar ook Ford besloot een paar weken geleden zich na een paar decennia actieve deelname terug te trekken uit de internationale rallysport. Het formule-1 team van Ford-dochter Jaguar moest er eveneens aan geloven en staat nu te koop. Daarmee bespaart Ford enkele honderden miljoenen (!) euro's per jaar. Mitsubishi had vanwege de dramatische financiële situatie van het concern de deelname aan rallysport al enige tijd op een laag pitje gezet.

Het onverwachte bericht dat nu zelfs het financieel gezonde Franse PSA zijn beide merken Peugeot en Citroën na 2005 uit het wereld rallykampioenschap terugtrekt, betekent voor de sport een regelrechte ramp. Want zonder deelnemers is er geen competitie – en geen glans van een overwinning voor de enkele overgebleven deelnemende merken.

Winterbanden beoordeeld

Hoewel de winters steeds zachter worden, zijn winterbanden verplicht in een aantal Europese landen, zoals Duitsland. Uit de jaarlijkse test van de ANWB en een aantal Europese zusterorganisaties van de bandenmaten 165/70 R 14 T en 205/55 R 16 H, komt de Continental WinterContact als beste uit de bus. In de maat 165/70 R 14 T wordt maar liefst de helft van de onderzochte banden als matig of slecht beoordeeld (zie www.anwb.nl). Voor deze maat is ook een zogenaamde 4-seizoenenband meegenomen, maar die bleek niet te voldoen aan de vereisten van een winterband.

De banden worden getest op de volgende onderdelen: gedrag op droog wegdek, gedrag op nat wegdek, gedrag op sneeuw, gedrag op ijs, comfort, exterieur geluid, rolweerstand, slijtvastheid en maximaal toelaatbare snelheid.