TPG raakt groter deel markt kwijt

Selekt Mail Nederland en Sandd, de twee concurrenten van TPG Post op het geliberaliseerde deel van de postmarkt, zullen volgend jaar gezamenlijk een marktaandeel van 15 procent behalen. Dat blijkt uit de omzetverwachtingen van beide bedrijven over 2005. Dit jaar zullen deze bedrijven gezamenlijk een marktaandeel op TPG veroveren van ongeveer 8 procent.

Algemeen directeur John Kuiper van Selekt Mail, waarin Deutsche Post World Net (zie hieronder) een meerheidsbelang heeft, zei gisteren op een persbijeenkomst in Den Haag dat zijn bedrijf dit jaar ongeveer honderd miljoen stuks post zal bezorgen. Dat is een kleine 4 procent van de vrije postmarkt, die in totaal 2,7 miljard stuks groot is.

Op de (zakelijke) Nederlandse postmarkt zijn drie spelers actief: behalve TPG en Selekt Mail ook het bedrijf Sandd, dat een met Selekt Mail vergelijkbaar marktaandeel heeft. TPG heeft tot vermoedelijk 2007 het monopolie op de bezorging van post tot 100 gram. Daarbij gaat het om zo'n 3 miljard stuks. Minister Brinkhorst (Economische Zaken) wil in 2006 het monopolie verkleinen naar post tot 50 gram.

Selekt Mail geeft geen aparte financiële resultaten, omdat deze geconsolideerd worden door Deutsche Post. Maar met een door het bedrijf zelf genoemde kostprijs van 25 tot 30 cent per stuk zou de bruto omzet dit jaar neerkomen op ongeveer 25 à dertig miljoen euro.

Directeur Bart Stomphorst van Sandd zegt desgevraagd dat zijn bedrijf dit jaar 130 miljoen stuks post denkt te verwerken bij een omzet van 30 miljoen euro en een nettowinst van zo'n 600.000 euro. Volgend jaar verwacht Sandd op 220 miljoen stuks post uit te komen. Het bedrijf is bezig met herfinanciering en praat ,,met verschillende financiële en strategische partijen'', aldus Stomphorst. Een van de gesprekspartners is het Franse staatspostbedrijf La Poste, dat actief wil worden in Europa.

Selekt Mail maakte gisteren ook bekend een grote klant te hebben afgesnoept van TPG Post. Het gaat om verzendhuis Neckermann, onderdeel van de Duitse groep KarstadtQuelle. Directeur Kuiper voorziet dat deze klant met veertig tot vijftig miljoen stuks post (onder andere postordercatalogi) volgend jaar goed zal zijn voor een kwart van alle door Selekt Mail bezorgde post. Met een ander groot postorderbedrijf, Wehkamp, heeft Selekt Mail een vijfjarig contract.

Kuiper stelt dat Selekt Mail ,,uiteraard'' goedkoper is dan TPG, omdat het lagere kosten heeft. Het bedrijf vraagt zijn klanten partijen post gebundeld aan te leveren en bezorgt twee maal per week.