Numico, Nutreco, Nuterugco

Het is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk: de wereldwijde marktleider die besluit om zijn bedrijfsactiviteiten te staken. Menig adviseur zou met de wijsvinger op zijn voorhoofd tikken.

Bij Nutreco doen ze daar niet aan. Het Amersfoortse bedrijf is sinds 2000 de grootste zalmkweker ter wereld. Toch heeft de onderneming besloten de zalm af te stoten. De zalmmarkt is niet meer wat hij geweest is. Overcapaciteit heeft de prijzen sterk doen dalen waardoor de mondiale marktleider op de knieën is gedwongen.

De zalmkwekerij maakte deel uit van een groeistrategie waarin `basisverbreding' het sleutelwoord was. Halverwege de jaren negentig was geld geen probleem. Nutreco profiteerde van de voorspoedige economische omstandigheden en stapte daarom ook in pluimvee- en varkensvleesactiviteiten. Van oudsher was het bedrijf, de geschiedenis gaat terug tot 1899, actief in dier- en visvoeding.

Nu staat de basisverbreding van Nutreco bij het grofvuil. Naast de zalm gaat ook het pluimvee en het varkensvlees de deur uit. Wat blijft is de oude vertrouwde activiteit, de 150 miljard euro grote markt voor dier- en visvoer, waarvan Nutreco circa 2 miljard voor zijn rekening neemt. Dat biedt genoeg ruimte voor groei.

De stappen van Nutreco vertonen veel gelijkenis met Numico, bekend van en groot geworden met de babyvoedingspotjes van Olvarit. Numico streefde ook al halverwege de jaren negentig basisverbreding na. Naast baby- en ziekenhuisvoeding kocht de Zoetermeerse onderneming voor miljarden euro's een stevige positie op de Amerikaanse markt voor vitaminepillen. Maar net zoals zalm viel de markt voor vitamines even later sterk tegen. Inmiddels heeft Numico de twee gekochte vitaminedrijven met torenhoge verliezen van de hand gedaan. Sindsdien sleept Numico een negatief eigen vermogen met zich mee.

Er zijn uiteraard verschillen. Bij Numico stond het water aan de lippen door een schuldenberg terwijl bij Nutreco de financiële stoppen niet zijn doorgeslagen. Bij Numico moest de topman vertrekken, bij Nutreco mag hij op zijn stoel blijven zitten.

Er is, naast de overboord gegooide strategie, nog een treffende overeenkomst. Numico heeft ambitieuze groeiplannen met kinder- en ziekenhuisvoeding en Nutreco heeft dit met dier- en visvoeding. In beide gevallen zijn het de activiteiten die de bakermat van de bedrijven vormden.

De mislukte ambities waren niet nodig geweest als beide bedrijven in de gouden jaren hun geld hadden besteed aan de oorspronkelijke activiteiten. Nu moeten zij krimpen om weer te kunnen groeien.