Onrust in Duitse auto-industrie gaat aan deur van BMW voorbij

De Duitse auto- en motorfabrikant BMW heeft in het derde kwartaal een winst voor belasting geboekt van 779 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 7,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het cijfer is lager dan analisten hadden verwacht. Netto ging het resultaat omhoog van 445 miljoen naar 479 miljoen euro.

BMW dankt de winststijging vooral aan hogere verkoopcijfers. De omzet nam toe met 6,3 procent van 9,98 naar naar 10,61 miljard euro. Ook hier hadden analisten op een hoger cijfer gerekend. De directie van BMW handhaaft in een verklaring die ze uitgaf haar winst- en omzetprognoses voor heel 2004.

De goede cijfers van BMW staan in schril contrast tot de ontwikkelingen in de rest van de Duitse auto-industrie die momenteel wordt gekenmerkt door teruglopende resultaten en arbeidsonrust. Maar BMW merkt daar weinig van.

Gisteren werd bekend dat concurrent Volkswagen geen genoegen neemt met de concessies die de grootste Duitse vakbond IG Metall heeft gedaan voor het afsluiten van een nieuwe CAO. VW wil tot 2011 een bedrag van 2 miljard euro bezuinigen om de winstgevendheid van het concern, die achterblijft bij Mercedes-Benz, BMW en Porsche, drastisch te verhogen. Een nieuwe goedkopere CAO voor de werknemers moet een essentieel onderdeel worden in de bezuinigingsoperatie van VW. Maar de vakbonden liggen dwars. IG Metall heeft al tot twee keer een concessie gedaan aan de directie van VW, die weigert een nieuwe CAO af te sluiten voor de werknemers. IG Metall wil zowel volgend jaar als in 2006 afzien van een loonsverhoging voor de 103.000 werknemers van het concern in ruil voor een baangarantie. Maar daar gaat de directie van VW niet mee akkoord.

Bij Opel in Duitsland wil moederbedrijf General Motors 10.000 mensen ontslaan omdat de loonkosten in de Duitse auto-industrie te hoog zouden zijn. DaimlerChrysler (Mercedes-Benz) en de bonden zijn na zware onderhandelingen wel tot een voorlopig akkoord gekomen. Het goed draaiende Porsche vindt de lonen in Duitsland ook te hoog en wil bezuinigen om concurrerend te kunnen blijven. Porsche is voor zijn winst en omzet vooral afhankelijk van de Verenigde Staten, waar de autoverkopen zijn gedaald. Porsche bouwt zijn auto's in Duitsland (Stuttgart en Leipzig) en Finland.