Chinese autofabrikanten komen naar Europa

Terwijl buitenlandse autofabrikanten miljarden investeren in China, investeren Chinese autofabrikanten in het buitenland. Met name Oost-Europa is in trek.

Het brutaalste meisje van de automobielindustrie heet Chery. Chery komt uit de Chinese provincie Anhui, niet ver van Shanghai, en is pas vijf jaar oud, maar het heeft nu al grootse plannen. Chery wil naar Europa.

De private producent van goedkope, kleine familiewagens voert ,,vergevorderde gesprekken'' over het bouwen van een fabriek in Oost-Europa. De locatie is nog niet bekend. Het in 1999 begonnen Chery geeft zichzelf vijf jaar om de fabriek op te tuigen en de automodellen aan de Europese smaak aan te passen. Het design wordt uitbesteed aan het Italiaanse Pininfarina, dat eerder al Ferrari, Rolls-Royce, Fiat en Alfa Romeo op bezoek kreeg. En nu dus een Chinese klant.

Europa had nog geen Chinese autofabrikanten, maar ze komen er aan. Ook de grootste autofabrikant van China, Shanghai Automotive Industrial Corporation (SAIC), wil voor het einde van dit jaar hier voet aan de grond krijgen, zo maakte dit staatsbedrijf onlangs bekend. Chery is nog een dwerg naast SAIC, dat vijf keer zoveel auto's als Chery produceert, maar wel een dwerg die hard groeit.

De weg van China naar het westen loopt via Oost-Europa. Zo wil SAIC in Warschau de fabriek kopen van het oud-staatsbedrijf FSO, maker van de Polonez. FSO was voorheen van het Koreaanse Daewoo. Het Britse MG Rover heeft een oogje op FSO, maar geen geld. Samen met SAIC wil Rover nu op FSO gaan bieden. Britten voor de expertise, Chinezen voor het geld.

West-Europa kijkt met zorg toe hoe China zijn oog op Oost-Europa laat vallen. Het betekent namelijk opnieuw dat Oost-Europa in de auto-industrie de toekomst heeft. De dagen van West-Europa lijken in deze tak geteld. Volkswagen (VW) effende in de jaren negentig het pad. Het kocht het Tsjechische Škoda en trok naar Hongarije en Slowakije. Daarna zette General Motors (GM) een fabriek neer in Polen. Peugeot-Citroën bouwt er nu eentje in Slowakije, met een capaciteit van 300.000 auto's per jaar. En in Tsjechië trekt het samen op met Toyota. Maandag werd bekend dat Toyota ook een assemblagehal in Rusland wil neerzetten.

De gevolgen van de grote mars naar het oosten zijn pijnlijk. Het Amerikaanse GM gaat in West-Europa 12.000 banen schrappen. Volkswagen dreigt om nog meer productie oostwaarts te verplaatsen als Duitse werknemers niet instemmen met loonmatiging. En in Frankrijk groeit de onrust over de délocalisation.

In Oost-Europa wordt intussen om de nieuwe investeerders gevochten. Slowakije doet dat het beste. Nadat het eerder al bij Peugeot-Citroën in het gevlei wist te komen, haalde het eerder dit jaar het Zuid-Koreaanse Kia binnen, ten koste van Polen. Het vecht nu met Hongarije om een investering van 100 miljoen dollar van bandenmaker Bridgestone.

Polen heeft na het mislopen van Kia zijn aantrekkingskracht niet verloren. Een belangrijke toeleverancier van de auto-industrie, ArvinMeritor uit Amerika, heeft onlangs zijn eerste fabriek in Polen geopend. Daar zullen deuronderdelen voor Volkswagen worden gemaakt. Veel toeleveranciers die hier al zaten hebben hun activiteiten recentelijk uitgebreid. En nu komen de Chinezen.

Het klinkt paradoxaal, maar China is te klein, tenminste voor kleintjes als Chery die daarom moeten uitwijken naar de exportmarkten. In de lokale markt maken een paar grote jongens die verbonden zijn met buitenlandse producenten de dienst uit. Chery bezit 4,3 procent van de Chinese markt. Verder groeien kan beter in het buitenland. Chery wil fabrieken bouwen in Pakistan, Egypte, Venezuela en Syrië. Binnenkort opent in Iran een fabriek de deuren en in Maleisië is een partner gevonden. Chery, dat exporteert naar Cuba, wil ook de Amerikaanse markt bestormen.

Niet dat Chery de reuzen in eigen land niet tart. Het heeft zelfs de reputatie vals te spelen in de jacht op marktaandeel. Zo lijkt het logo van Chery verdacht veel op dat van Toyota. En GM klaagt over piraterij, want de Chery QQ lijkt wel een kopie van de Chevrolet Spark. En hij is 10 procent goedkoper.

Chery zat de afgelopen vier jaar onder de vleugels van SAIC, partner van VW en GM in China. Vorige maand werd de samenwerking officieel beëindigd, naar verluidt wegens de vermeende piraterij. Volgens analisten groeit Chery zo hard dat het de buitenlandse strategische partners van SAIC bedreigt, dat wil zeggen het marktaandeel van General Motors en Volkswagen in China ondermijnt. In Oost-Europa komen SAIC en Chery elkaar straks weer tegen, ditmaal als concurrenten. Het brutale meisje is het huis uit.