Concurrentieslag kost KPN omzet in Nederland

Telecomaanbieder KPN heeft het afgelopen kwartaal een lagere omzet geboekt bij zijn Nederlandse activiteiten op het gebied van vaste en mobiele telefonie. De omzetdaling is onder meer een gevolg van de felle concurrentieslag in de telecomsector, waarin KPN zijn tarieven verlaagde om marktaandeel te winnen.

KPN liet vanochtend bij de presentatie van de kwartaalcijfers weten dat het onderdeel mobiele telefonie daardoor zijn marktaandeel kon vergroten van 39,3 tot 39,9 procent. Dat is iets onder de beoogde 40 procent. Onder meer door lagere sms-tarieven daalde de omzet bij dit onderdeel met 3,6 procent tot 596 miljoen euro. De mobiele divisie als geheel behaalde 1,4 miljard euro omzet, een stijging van 6,4 procent dankzij sterke groei in Duitsland en België. In Duitsland passeerde KPN de grens van 9 miljoen klanten en steeg het marktaandeel van 12,7 tot 13,1 procent. De omzet kwam 14 procent hoger uit. In België zag KPN het aantal klanten ten opzichte van een jaar geleden met eenderde toenemen. De omzet steeg met 41 procent.

Op het gebied van vaste telefonie wil KPN marktaandeel behouden door de afname van traditionele diensten, zoals spraak en internet via de telefoon, te compenseren door nieuwe diensten, zoals adsl (breedbandinternet). Volgens Volgens bestuursvoorzitter A. Scheepbouwer van KPN lukt dat redelijk. ,,De opbrengsten uit de nieuwe diensten compenseren voor een deel de lagere opbrengsten uit traditionele diensten.'' Het aantal adsl-abonnees verdubbelde tot 1,2 miljoen. Daar stond een daling van het aantal abonnees voor vaste telefonie tegenover. Het aantal Nederlandse huishoudens dat alleen mobiel belt steeg van 9 tot 11 procent.

De omzet van de divisie vaste telefonie daalde met 7,8 procent tot 1,8 miljard euro. Voor nieuwe diensten gelden doorgaans lagere tarieven dan voor traditionele diensten. Ook moet KPN veel geld pompen in reclame en marketing om nieuwe klanten te winnen. Volgens Scheepbouwer slaagt KPN er desondanks in ,,een redelijke balans tussen marktaandeel en marge'' te behalen.

De winst voor belastingen van KPN daalde in het derde kwartaal ruim 1 procent tot 393 miljoen euro. De winst na belasting is meer dan verdubbeld tot 288 miljoen euro, dankzij een belastingmeevaller. De omzet kwam 2 procent lager uit op 2,9 miljard euro. Een deel van die daling is veroorzaakt doordat KPN in Nederland zowel bij vaste als mobiele telefonie lagere zogeheten interconnectietarieven kon doorberekenen. Dat zijn de tarieven voor telefoonverkeer tussen het vaste en mobiele net.