Nieuwkomers bij popbladen (Gerectificeerd)

Het is nu een komen en gaan van Nederlandse popbladen. `Vibe' is een nieuwkomer. `Ik weet wat het is om een immigrant in Nederland te zijn.'

Er zijn dit jaar veel verschuivingen op de markt van Nederlandse popbladen. Zo werden tijdschriften als Bassic Groove (over dance), LiveXS en Samsonic opgeheven. OOR had afgelopen zomer te maken met een maandenlange staking van free lance-medewerkers, omdat uitgever NTG (Nederlandse Tijdschrift Groep) te lang wachtte met betalen. Een aantal medewerkers is opgestapt. Er zouden plannen bestaan om met een eigen `cultuurblad' te komen, maar de betrokkenen willen er niets over zeggen.

Concertorganisator Mojo deelt sinds vorige week een eigen gratis blad uit aan het publiek van Mojo-concerten. Mojo's Music Magazine telt 65 pagina's op zakformaat (A6), het behandelt alle genres, en wordt uitgebracht in een oplage van 50.000. Het tijdschrift gaat vooral over artiesten die door Mojo georganiseerde concerten geven, aldus Jan Willem Luyken van Mojo. ,,Maar er staan ook interviews in met mensen die helemaal niet komen spelen. In het volgende nummer met Jules Deelder, bijvoorbeeld.' Het is de derde keer dat Mojo met een popblad komt. Mojo was eerder betrokken bij de oprichting van OOR en Samsonic.

Het gratis tijdschrift Muziek & Movies van winkelketen Van Leest wordt samengevoegd met Aloha, het tijdschrift voor liefhebbers van popmuziek uit de jaren zestig en zeventig. De naam wordt veranderd in Aloha People & Music (prijs 5 euro) en ligt op 2 december in de winkel. Het blad wordt dikker dan de bestaande Aloha, zegt uitgever Paul Evers van NTG. ,,We zagen dat het publiek van Muziek & Movies ongeveer hetzelfde was als dat van Aloha: de oudere, bemiddelde popliefhebber. De nadruk in het blad zal liggen op muziek uit de jaren zestig en zeventig. Maar er is ook oog voor nieuwe ontwikkelingen.' Oplage: 24.000 exemplaren.

De Nederlandse editie van het Amerikaanse tijdschrift Vibe, dat sinds dinsdag verkrijgbaar is, begint met 25.000 exemplaren maar streeft naar een uiteindelijke oplage van 100.000. Vibe, dat in 1993 werd opgericht door soul/jazz-producer Quincy Jones, gaat over `urban'-muziek, ofwel hiphop, r&b en Jamaicaanse stromingen. Nederland is het eerste land dat een eigen versie van het blad mocht maken. Uitgever is Harry Westbroek, die ook F1Racing (over autoracen) en Stuff (over hebbedingetjes) op de markt brengt. Nu het eerste nummer door de Amerikaanse uitgever is goedgekeurd, volgt in december een tweede proefnummer, en zal het tijdschrift vanaf maart iedere maand verschijnen. De inhoud wordt voor 65 procent overgenomen van de Amerikaanse Vibe (zoals een reportage over P.Diddy). In de toekomst moet het aandeel Amerikaanse en zelfgeschreven artikelen gelijk worden. Nu is er een eigen verhaal over Brace (bekend van Ali B), en over `stoned worden met Amerikaanse rappers in Amsterdam'.

Volgens uitgever Harry Westbroek is Vibe een familie-blad. Vibe richt zich op een jeugdig lezerspubliek van evenveel mannen als vrouwen, en heeft het behalve over muziek ook over mode, verzorging en auto's. ,,In drie jaar tijd hoop ik te groeien tot 100.000 exemplaren', zegt Harry Westbroek. ,,Dat is veel voor een muziekblad, maar ik reken er op dat onze doelgroep uit zo'n 1,8 miljoen mensen bestaat. Dat zijn Nederlanders van gemengde ethnische afkomst.'

Westbroek, zelf van Indonesische afkomst, meent dat onze 'urban' cultuur een variant is van de cultuur die ontstond in de zwarte gemeenschappen van New York. ,,Ik weet wat het is om een immigrant in Nederland te zijn. Ik draag graag bij aan de volwassenwording van de urban cultuur.'

Rectificatie

LiveXS

In het artikel Nieuwkomers bij popbladen (30 oktober, pagina 9) staat dat Nederlandse popbladen als Bassic Groove, LiveXS en Samsonic zijn opgeheven. LiveXS ging in 2002 weg bij uitgever NTG. Het gratis maandblad wordt nu uitgegeven door LiveXS Popmagazine BV.