Stakingen bij VW, problemen bij Mercedes' Smart

Ongeveer 4.000 werknemers van autofabrikant Volkswagen hebben afgelopen nacht met werkonderbrekingen geprotesteerd tegen de wens van de directie om de lonen gedurende twee jaar te bevriezen. Intussen blijkt uit kwartaalcijfers dat het bedrijf met auto's geen geld meer verdient.

Gisteravond is de vijfde onderhandelingsronde over een nieuwe CAO voor de 103.000 werknemers van de zes West-Duitse fabrieken van Volkswagen op niets uitgedraaid. De gesprekken en de acties worden maandag hervat.

Volkswagen wil tot 2011 30 procent – 2 miljard euro – besparen op de loonkosten. De helft van die bezuiniging wil men al in deze loonronde boeken. De bonden hadden oorspronkelijk een loonsverhoging van 4 procent geëist, maar zijn inmiddels bereid om met minder genoegen te nemen. Ze eisen wel de garantie dat er geen arbeidsplaatsen zullen verdwijnen. Het bedrijf wil alleen garanties afgeven als de kosten dalen.

Uit gisteren gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat het concern in de eerste negen maanden geen geld heeft verdiend met de productie en verkoop van auto's. Alleen dankzij goede resultaten in de financiële dienstverlening werd nog een kleine winst geboekt.

Met auto's behaalde het concern een omzet van 59 miljard euro, becijferde de Frankfurter Allgemeine Zeitung, en boekte daarop een verlies van 38 miljoen euro. De verliezen worden vooral veroorzaakt door het merk VW. Zowel in Europa als in de Verenigde Staten worden verkopers door de concurrentie gedwongen om aanzienlijke kortingen te geven.

Het derde kwartaal werd afgesloten met een nettowinst van 76 miljoen euro, vergelijkbaar met 217 miljoen vorig jaar. Toch hoopt het bedrijf het jaar met een winst voor belastingen van 1,9 miljard af te sluiten. In 2003 was dat 2,5 miljard.

Gisteren werd ook bekend dat autofabrikant Mercedes met tegenslag kampt. In het derde kwartaal daalde het resultaat van de Mercedes-divisie van Daimler-Chrysler met 62 procent tot 304 miljoen euro. Onder de Mercedes Car Group ressorteren de merken Mercedes, Maybach en Smart, het merk dat de meeste zorgen baart. Gezien de aanhoudende verliezen van de kleine auto moet het bedrijf ,,alle opties onderzoeken'', aldus bestuurslid Manfred Gentz.