Snelheidsbeperkingen om lucht en geluid

Op vier wegvakken wordt medio volgend jaar de maximumsnelheid verlaagd naar 80 kilometer per uur. Bovendien gaat de maximumsnelheid op een flink deel van de A13 tussen Den Haag en Rotterdam van 120 naar 100 kilometer per uur.

Dat heeft minister Peijs (Verkeer, CDA) besloten. Ze schrijft dit aan de Tweede Kamer, waar binnenkort gediscussieerd wordt over de luchtvervuiling door het autoverkeer. Op de A13 bij Overschie is de maximumsnelheid al langer 80 kilometer en dit heeft een positief effect op de geluidsoverlast en de vervuiling. Zowel Peijs' voorganger De Boer als staatssecretaris Van Geel (Milieu, CDA) heeft in brieven aan de Tweede Kamer gemeld dat het snelwegennet tien knelpunten of hot spots telt waar de luchtvervuiling de (Europese) normen overschrijdt. Volgens Peijs blijven hier na onderzoek vier van over. Het gaat om de A10 tussen Nieuwe Meer en Coentunnel, de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten, de A12 tussen de Utrechtsebaan en Voorburg in beide richtingen en de A20 tussen Kleinpolderplein en Crooswijk. In totaal gaat het om 25 kilometer weg.

In haar brief kondigt Peijs verder aan dat ze de maximumsnelheid op tien andere wegvakken wil verhogen van 100 naar 120 kilometer zoals vooral de VVD in de Tweede Kamer wil, maar niet op korte termijn: ,,Ik kan de snelheid niet verhogen zolang het voertuigpark niet een stuk schoner en stiller is geworden.'' Peijs verwijst naar de uitspraak van de Raad van State die bepaalde dat de wegverbreding van de A2 moest worden gestopt.