Shell verzet de bakens (Gerectificeerd)

Shell heeft de klus geklaard. Het concern heeft zijn twee houdstermaatschappijen (het Nederlandse Koninklijke Olie en het Britse Shell Transport and Trading) in elkaar laten opgaan, waardoor één bedrijf met één bestuur ontstaat.

Deze uitkomst van het interne onderzoek naar de bedrijfsstructuur is veel beter dan verwacht. Royal Dutch Shell plc, het nieuwe bedrijf, krijgt een Britse beursnotering, maar wordt in Amsterdam gevestigd, voornamelijk om te kunnen profiteren van het gunstiger belastingregime in Nederland. Het bedrijf zal twee soorten aandelen kennen om recht te doen aan het verschil in belastingheffing op dividenden in Nederland en Engeland.

In politiek opzicht lijkt de Nederlandse angst voor een machtsverschuiving in de richting van Londen door een aantal zoenoffers te zijn weggenomen. Niet alleen bevindt het nieuwe hoofdkwartier zich in Amsterdam, maar zowel de uitvoerend directeur als de voorzitter van de raad van commissarissen is een Nederlander. Bovendien zal 60 procent van het nieuwe bestuur afkomstig zijn van Koninklijke Olie. Maar sommige van deze arrangementen zijn van tijdelijke aard. De helft van de commissarissen wordt binnen drie jaar vervangen en de voorzitter van de raad, Aad Jacobs, treedt in 2006 af.

Er wordt nauwelijks aan getwijfeld dat de nieuwe structuur de verantwoording en de besluitvorming bij Shell zal verbeteren. Het concern zal één enkele topman hebben, die rapporteert aan één enkele raad van commissarissen. Maar de toegevoegde waarde van de bekendmaking van de reorganisatie is dat Shell gelooft dat het de op één na grootste onderneming wordt met een notering aan de FTSE 100. Op dit moment wordt in die index slechts 40 procent (het Britse deel) van de marktwaarde van het concern meegeteld. De extra vraag naar Shell-aandelen van beleggingsfondsen die hun aandelenpakketten afstemmen op de omvang van de beursnotering, zal meer dan genoeg tegenwicht bieden aan de uitsluiting van het aandeel van andere Europese beurzen. Dat kan verklaren waarom de koers van Shell Transport gisterochtend met 6 procent steeg, terwijl die van Koninklijke Olie nog geen 4 procent omhoogging. Het kan ook verklaren waarom beleggers ervoor kozen voorbij te gaan aan het slechte nieuws dat er nog steeds 900 miljoen vaten aan twijfelachtige reserves rondslingeren. Deze reactie is verbazend, maar beleggers hebben wellicht enige reden om ditmaal minder ongerust te zijn over de reserves. Shell lijkt nu immers beter in staat om deze problemen aan te pakken. De korting van 15 tot 20 procent ten opzichte van BP kan eindelijk kleiner worden.

Rectificatie

Shell

In het artikel Shell verzet de bakens (29 oktober, pagina 11) staat dat het hoofdkantoor van Royal Dutch Shell plc. in Amsterdam komt. Het komt in Den Haag.